Wees alert, pak uw laadkansen…

Iedereen ziet en merkt dat elektrisch rijden de norm gaat worden naast waterstof vanwege de zero emissie eis. Op dit moment is bijna 10 procent van de bussen elektrisch in het Nederlandse openbaar vervoer (ov). Volgens ElaadNL zal in 2025 zelfs 75 procent van de bussen elektrisch zijn. Vanaf dat kalenderjaar mogen busmaatschappijen alleen nog maar zero-emissiebussen aanschaffen. Dit meldt ElaadNL in een publicatie ‘Outlook Elektrische bussen’ van deze maand.

Elektrische bussen
Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL zetten de trends en verwachtingen op een rijtje in hun nieuwste Outlook over de laadvraag elektrische ov-bussen. Hoe snel gaat het aantal e-bussen groeien en waar gaan we ze laden? Wat is er in de nabije toekomst nodig om deze transitie in goede banen te leiden? Van de 5.000 ov-bussen die op dit moment rondrijden in Nederland zijn er 453 uitgerust met een batterij voor volledig elektrisch rijden (BEV). 10 bussen rijden elektrisch op waterstof (FCEV). Het aandeel elektrische bussen is al een stuk groter dan het aandeel elektrische auto’s, en zal ook sneller stijgen. De komende jaren vinden er nieuwe concessies plaats van provincies en gemeenten voor het openbaar vervoer. Binnen deze concessies wordt zero emissie de norm. Vanaf 2025 is er geen plaats meer voor nieuwe brandstofbussen in de dienstregeling. In dat jaar zal naar verwachting 75 procent van alle bussen elektrisch zijn. 10 jaar later zal dit aantal de 100 procent benaderen met 4.000 à 5.000 e-bussen.

Snelladen
De verwachte ontwikkelingen zijn door ElaadNL tot 2035 uitgewerkt op basis van toekomstplannen en prognoses van de 32 concessiegebieden voor ov-busvervoer. Aan de hand daarvan is gekeken naar kansrijke locaties waar in de toekomst elektrische bussen kunnen gaan laden en is een indicatie gegeven van welke vermogens er op die locaties benodigd zullen zijn en welk laadprofiel te verwachten valt. Aan de hand van deze gegevens onderscheiden de onderzoekers 111 depotlocaties (remises) waar de bussen langer staan waardoor Smart Charging mogelijk is en voor het jaar 2025 260 locaties binnen dienstregelingen waar opportunity charging ingezet kan worden; snelladen gedurende korte stops van 5 tot 10 minuten.

Energiestations
Bij dat laatste kunnen tankstations heel goed een functie gaan vervullen bij de snellaadinfrastructuur voor elektrische bussen. Stap naar de gemeente en/of provincie en vraag of u een rol kunt spelen bij de uitrol naar zero-emmission in uw omgeving. Ruimte voor snelladen en parkeerplaatsen zijn schaars en wij hebben een uniek fijnmazig netwerk voor snelladen als energiestations van de toekomst. Grijp uw mogelijke kansen en werk samen met vervoersbedrijven in uw regio en met uw gemeente. Een dergelijke samenwerking kan een goede basis zijn voor de transitie die uw station zal moeten gaan doormaken. Veel succes!

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken