Verhalen uit de branche: Washmobile

Sinds half maart van dit jaar leven we in een bijna surrealistische wereld: nog nooit was die uitgestoken ellenboog de fatsoensnorm, werken er zoveel mensen thuis en voelde 1,5m zo dichtbij. Het coronavirus heeft een grote invloed gehad op de Nederlandse maatschappij, ook in de onze branche van wasbedrijven merk je de gevolgen. De gevolgen zijn soms bij het eigen bedrijf nog beter te zien dan bij de collega-ondernemer. Doet dat bedrijf het dan beter, of is de schade nog niet zichtbaar? In twee artikel komen unieke ondernemers aan bod, dit keer uit zowel het noorden als het zuiden van Nederland: Tom Aquina van Tom’s Carwash uit Venlo en Dennis Spa van Washmobile uit Heerenveen.

Ondernemen in coronatijd vanuit Friesland
Washmobile is een Fries bedrijf, gevestigd in Heerenveen die zich gespecialiseerd heeft in Truckwash en tankreiniging. Al ruim 40 jaar is het bedrijf een vaste waarden voor transporteurs door heel Europa en hebben zij een rijk klantenbestand. Des te interessanter om te weten hoe zij de coronatijd zijn doorgekomen! Dennis Spa vertelt dat het toch wel een moeilijke periode was in het begin: “In de truckwash bleef het nog wel redelijk doorlopen, maar de tankcleaning ging toch wel op zijn gat liggen. Op zo’n moment moet je rustig blijven en kijken waar er nog kansen liggen.”

Dennis geeft aan dat hij blij is dat corona (nog) niet flink heeft huisgehouden in het Noorden van het land. Hierdoor konden werknemers voornamelijk doorwerken, desondanks moest er door de teruglopende inkomsten wel afscheid genomen worden van uitzendkrachten en flexibele krachten. De vaste werknemersploeg kon gelukkig doorwerken, waar ze normaal in overlappende poules werkte werd dit strikt gescheiden gehouden. “Hoe minder sociale kruisbestuiving je hebt in het bedrijf, hoe beter in zo’n situatie.” legt Dennis uit. Bij Washmobile zien ze ook dat het helpt om de medewerkers aan te spreken op het collectief. “Even een kwartiertje de deuren dicht en iedereen in de grote hal. Daarin laten we weten wat wij verwachten, de neuzen staan vervolgens weer dezelfde kant op en kunnen we weer lekker aan de gang” aldus Spa over het motiveren van werknemers tijdens corona.

Bij de tankcleaning merkte Washmobile snel dat de coronacrisis zijn impact ging hebben. Als een ware kettingreactie zagen ze werk verdwijnen. Als voorbeeld gaf Dennis de melkindustrie: de melkindustrie produceerde een stuk minder waardoor er minder melk-tankwagens moesten worden gereinigd, minder tankwagens bestemd voor melkwei en ook de tankwagens die mest vervoeren hoefden door de afgenomen vraag naar zuivelproducten minder te rijden. Deze afname van productie zag Washmobile vervolgens terug in de vraag naar tankreiniging. Dit hebben zij nog wat kunnen opvangen door klanten te ontlasten, dit deden zij onder andere door de mogelijkheid te bieden om trailers bij het bedrijf achter te laten of door wachttijden te verkorten. Hiermee gaven zij de klanten die wél kwamen extra service, “zoiets verdien je later altijd weer terug” geeft Dennis aan.

Tot slot is Dennis niet bang dat het bedrijf in écht zwaar weer zal komen, als er opnieuw zware maatregelen moeten worden genomen om het virus in te perken: “We zijn inmiddels al 40 jaar bezig in deze branche, we hebben redelijk wat vet op de botten.” Hij spreekt wel zijn zorg uit over de toekomst. Hij voorziet dat bedrijven het nu redden doormiddel van subsidies en lastenverlichting, maar dat de moeilijkheden pas aantreden wanneer dit soort hulp weer wegvalt.

Heeft u ook interessante verhalen die u wilt delen met de branche, heeft u een vraag of wilt u reageren? Neem dan contact op met BETA Wassen via steven@eendrachtbv.nl of bel 010 – 411 11 80

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken