Verhalen uit de branche: Tom’s Carwash

Sinds half maart van dit jaar leven we in een bijna surrealistische wereld: nog nooit was die uitgestoken ellenboog de fatsoensnorm, werken er zoveel mensen thuis en voelde 1,5m zo dichtbij. Het coronavirus heeft een grote invloed gehad op de Nederlandse maatschappij, ook in de onze branche van wasbedrijven merk je de gevolgen. De gevolgen zijn soms bij het eigen bedrijf nog beter te zien dan bij de collega-ondernemer. Doet dat bedrijf het dan beter, of is de schade nog niet zichtbaar? In twee artikel komen unieke ondernemers aan bod, dit keer uit zowel het noorden als het zuiden van Nederland: Tom Aquina van Tom’s Carwash uit Venlo en Dennis Spa van Washmobile uit Heerenveen.

Ondernemen in coronatijd aan de grens
Tom heeft een mooie en ruime carwash in het Limburgse Venlo. Dicht tegen de Duitse grens voorziet hij menig lokale bezoeker van de voorzieningen om de auto weer schoon te krijgen. Het bedrijf is voornamelijk gericht op consumenten. Tom vertelt dat hij blij was dat de carwashes altijd open hebben mogen blijven sinds het begin van de coronatijd. Het complex biedt veel mogelijkheden om in de buitenlucht te wassen, met acht zelfwasboxen heeft hij ervoor kunnen zorgen dat er genoeg afstand kon worden gehouden tussen klanten.

Doordat Tom’s Carwash dicht tegen de Duitse grens aan zit konden zij normaliter ook veel klanten van onze oosterbuur verwachten, dit werd door de strenge coronamaatregelen toch wel minder. Mensen bleven überhaupt meer thuis, daarnaast waren er door de marechaussee een strenge controle aan de grens. Duitsers die de Nederlandse grens wilden oversteken werden dringend verzocht om hun bezoek aan Nederland te heroverwegen, waarna ze vaak weer rechtsomkeert moesten. “Gelukkig heb ik een vrij groot lokaal klantenbestand, waardoor ook Duitse klanten via de binnenwegen ons nog steeds wisten te vinden” verteld Aquina hierover. Deze Duitse bezoekers leverden echter ook een punt van aandacht op voor de carwash. “In Duitsland moeten de mensen op openbare plekken een mondkapje op. Hierdoor voelen ze zich echter veel veiliger en merkten we dat ze slecht afstand hielden, hier moesten we toch wel een aantal keer klanten op wijzen” aldus Tom.

Dat de samenleving inmiddels een beetje ‘corona moe’ aan het worden is merken ze bij Tom’s carwash soms in de omgang met klanten: “Klanten worden soms heel snel boos over iets heel kleins, daarin vind ik dat je toch merkt dat de omgangsvormen verharden. Het lontje wordt bij sommige wel wat kort.” Uit eigen beweging sprak Tom ook de jongeren binnen zijn bedrijf aan op het belang van afstand houden en het naleven van de regels. “Als je ziet dat het grootste aantal besmettingen in de groep van 18 tot 24 jaar plaatsvind, dan moet je die groep ook laten inzien hoe belangrijk het is om mee te blijven doen.” Na eerst wat weerstand van deze groep werknemers is dit inmiddels omgevormd tot bewustwording en voelen ze zich ook verantwoordelijk.

Tot slot geeft Tom aan dat hij het gemis van Duitse klanten heeft kunnen compenseren met mensen die opzoek waren naar een verzetje, uit verveling zijn ze toen naar de carwash toegereden. “Ik ben blij dat we open hebben mogen blijven, en dat veel mensen gezond zijn gebleven. Dat blijft toch het belangrijkste.”

Heeft u ook interessante verhalen die u wilt delen met de branche, heeft u een vraag of wilt u reageren? Neem dan contact op met BETA Wassen via steven@eendrachtbv.nl of bel 010 – 411 11 80

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken