Update E10: de laatste nieuwtjes

Nadat E10 in Nederland bijna overal wordt verkocht blijken er nog veel vragen te zijn die óók aan tankstationondernemers gesteld kunnen worden. Daarom geven wij u nog een update over E10.

Kosten E10 en E5
Kennelijk wordt de volgende vraag veel gesteld: “Náást E10 is er enkel nog maar E5 euro 98 (premium) beschikbaar en dit is meer dan 10 eurocent duurder dan dat de E5 euro 95 ooit was. Waarom wordt de automobilist op kosten gejaagd?”

Wat echter volgens ethanolproducenten steeds wordt weggelaten in de discussie is dat de premiumbenzine weliswaar duurder is maar ook een veel hoger octaangehalte heeft. Daardoor is er ook een lager brandstofverbruik van rond de 10%. Als je deze ‘correctie’ meeneemt in de vergelijking valt het dus reuze mee en kun je niet zeggen dat mensen op kosten worden gejaagd.

Een tweede aspect dat ook niet wordt genoemd (is dat oudere auto’s van meer dan 19 jaar) en dan hebben we het niet over old-timers die sowieso op 98 rijden – ook de meest vervuilende auto’s zijn. De brandstofefficiëntie van deze auto’s is veel lager dan die van nieuwere modellen. De invoering van E10 zou juist een prikkel moeten zijn om een nieuwer model auto te kopen al dan niet nieuw of tweedehands. Het kan toch niet zijn dat we het rijden van meer vervuilende auto’s gaan promoten door meer E5 aan te bieden?

Het schijnt dat nog slechts een enkel tankstation in Nederland E5 aanbiedt. Deze brandstof zou uit Duitsland komen. In Duitsland is E5 nog verkrijgbaar en in Frankrijk is E5 ook nog (ongeveer 30% van de markt), E10 heeft een marktaandeel van 45% en de rest is 98. In België wordt E5 niet meer aangeboden.

Grasmaaiers, brommers en scooters
Over E10 leeft kennelijk ook het volgende idee: “Als je E10 in een brommer, scooter of een grasmaaier doet, zit er na drie maanden alg in.” Maar dit is volgens de producenten van ethanol  is niet gestoeld op enige feitelijkheid. De Volkskrant zou het hebben overgenomen van iemand die dat heeft gezegd op de Belgische radio, vervolgens is dit overgenomen door andere journalisten en dat is door de politiek overgenomen. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de effecten van de net geïntroduceerde E10 in Nederland.  Los van E10 is het sowieso verstandig om de brandstoftank van motoren die een langere periode niet worden gebruikt volledig leeg te maken dan wel te vullen met speciale brandstof die daarvoor geschikt is.

Maakt gebruik van deze flyers en posters voor informatie aan uw klanten:

A5 folder E10
A3 poster E10
A5 folder E10-C
A3 poster E10-C

Mocht u nog vragen hebben die we aan het ministerie kunnen stellen, dan horen we dat graag.

Mail dan met Lisanne Henneveld via lisanne@eendrachtbv.nl of bel met BETA-secretariaat.

 

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken