Social Media tips voor uw tankstation of wasstraat

In deze tijd is social media bijna niet weg te denken als techniek om uw bedrijf bekender te maken bij uw klanten. Als ondernemer zal u uiteraard niet altijd tijd hebben om u hier in te verdiepen en misschien heeft u daarnaast weinig ervaring met het runnen van een succesvolle bedrijfspagina op social media. BETA heeft Anna van Wijk, onze stagiair Social Media, gevraagd om een aantal tips & tricks te geven om u verder op weg te helpen.

Kies uw social media kanalen
Het is belangrijk om te weten op welke kanalen u zich wilt focussen. Elk medium heeft zijn eigen doelgroep en functie. Anna: “Instagram is voornamelijk populair onder de jongere doelgroep, Facebook wordt op dit moment actiever gebruikt door een doelgroep van middelbare leeftijd . Het is belangrijk om te kiezen voor het medium wat het beste aansluit op uw doelgroep.”
Wij adviseren om een combinatie te maken van deze twee mediums. Hiermee bereik je zowel een jongere doelgroep, zij die net hun rijbewijs hebben gehaald, en de wat oudere doelgroep. Het ideale van deze twee kanalen is dat zij aan elkaar zijn te koppelen, hiermee kan er met één klik op de knop op zowel Facebook als Instagram hetzelfde bericht worden geplaatst.

Zorg voor overzicht
Anna geeft aan dat het bedrijfsprofiel op social media net als bijvoorbeeld een fysieke locatie, er altijd verzorgd en netjes uit moet zien. “Het is belangrijk om structuur aan te brengen in je kanaal, dit kun je gemakkelijk doen door zaken te herhalen of op vaste dagen vergelijkbare informatie te posten.” Heeft u een leuke actie in het weekend, deel dit dan bijvoorbeeld op vrijdagen op uw social media kanalen! Uiteraard kan het secretariaat u hierover adviseren. “Het belangrijkste om te weten is: het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met wat moeite en doorzettingsvermogen heeft u vanzelf een informatief social media-kanaal waarop klanten u kunnen vinden” stelt Anna.

Stel doelen voor het social media-kanaal
Het is belangrijk om als bedrijf doelen te stellen die u wilt behalen met het kanaal. U kunt bijvoorbeeld marketingdoelen stellen op het gebied van paginabezoekers of volgers. Op internet zijn overzichtelijke artikelen te vinden over de verschillende tactieken om meer volgers te krijgen op uw account.

Zorg voor herkenning
Het laatste punt wat Anna aandraagt om aandacht aan te besteden bij het opzetten van een bedrijfspagina op social media is de herkenning. Uw wasbedrijf of tankstation kenmerkt zich waarschijnlijk al volop met herkenbare kleuren of een bepaald lettertype wat u binnen uw bedrijf en in advertenties gebruikt. “Het is belangrijk om kenmerken als kleur, lettertype en de schrijfwijze in al uw posts te laten terugkomen. Dit zorgt voor een goede herkenning bij uw klanten, die direct weten dat zij een post van uw bedrijf langs zien komen” zegt Van Wijk.

Uit de praktijk zien wij al veel ondernemers die druk bezig zijn met hun profilering op social media. Zo is Truckwash 1 Group mooi actief op LinkedIn via CEO Johannes Snoek, en maakte TankbijKlok afgelopen zomer leuke video’s met hun Carwash Karaoke op Facebook.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken