Snelladers geschikt voor tankstations?

Door Corona lijkt iedereen enerzijds bezig om pas op de plaats te maken qua investeringen, anderzijds heeft men tijd om vooruit te denken. Ook de Rijksoverheid is druk bezig via de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) en de diverse regio’s om het elektrisch rijden te faciliteren. De ambitie in het Regeerakkoord is dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. We gaan dan naar een wagenpark van 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen. Dit gaat gepaard met een laadbehoefte van 7.100 gigawattuur (GWh), waar 1,7 miljoen laadpunten voor nodig zijn.

Verachtvoudiging
We zien nu al dat diverse andere branches (bouwmarkten, fastfoodketens) laadpalen plaatsen om hun klanten/gasten te kunnen ontvangen en aan zich te binden met hun elektrische auto’s. Snelle laadpalen voor elektrische auto’s zijn op dit moment bepaald nog geen gemeengoed bij tankstations in Nederland. Maar dat zal veranderen. Uit een rapport van het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, dat zich bezighoudt met laadinfrastructuur, blijkt dat het huidige aantal van duizend snellaadpunten tussen nu en 2025 minimaal verdubbelt en wellicht zelfs verachtvoudigd! Dat biedt grote kansen voor tankstations en hun carwashes.  ElaadNL verwacht dat er over vijf jaar minimaal 2.400 snellaadpalen in Nederland zullen zijn. In het meest hoge scenario komt het aantal volgens de onderzoekers zelfs uit op 7.900 snellaadpunten.

Snellaadpalen
Niet elke auto kan op elke snellader nog laden. De zwaardere snelladers (175 en 350 kW) zijn geschikt voor het hogere segment en daarom kunt u zich beter nu al richten op de kleinere betaalbare elektrische auto’s die er nu steeds meer komen. Daarvoor is een 50 kW snellader al geschikt. Die mensen laden juist vaak thuis nog op maar willen bijladen. Daarnaast willen zij dan tijdens het laden een kop koffie en een broodje. Dat levert u dus nog wat op ook. Wellicht nog een korting bij de carwash en de klant komt weer terug bij u. dat is klantenbinding nieuwe stijl. En u moet tenslotte wel mee en aangeven dat de kant met zijn nieuwe elektrische auto ook bij u hiervoor terecht kan.

Multifuelstation
En tegenwoordig kun je hiermee echt wel verdienen. Een paar euro per laadbeurt is snel verdiend. Leveranciers kunnen u dit uitgebreid voorrekenen en u kunt vergelijken tussen de diverse mogelijkheden of aanbiedingen. Met 50 kW snelladers kunt u voor een redelijke prijs wel een aantal neerzetten want een klant kijkt of er palen beschikbaar zijn en wil niet wachten. En laadpalen passen in het grote assortiment dat een multifuel tankstation met shop tegenwoordig moet bieden. Biobrandstoffen, elektrisch laden en waterstof,; wij denken óók post-fossiel richting 2030.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben die BETA kan meenemen in het overleg met de Rijksoverheid of het NAL, mail dit dan graag naar lisanne@eendrachtbv.nl

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken