Nieuwe klimaatwetten EU

Als ondernemer hoort, ziet en leest u veel om de toekomst in te schatten. En zeker voor uw bedrijf. Wanneer moet ik laadpalen aanschaffen en welke? Moet ik in waterstof gaan investeren? Allemaal vragen waar niet dadelijk een duidelijk antwoord op te geven is. Dat is ook met name maatwerk. Daar kan BETA u wel bij helpen. Chris van der Straaten geeft individeel advies op maat over brandstoffen en energiedragers. Altijd handig en ook betrouwbaar want onafhankelijk.

Maar het toekomstig beleid van de EU en Nederland is ook belangrijk. De Europese Commissie heeft nu als onderdeel van de Europese Green Deal het ‘Fit for 55’-pakket gepresenteerd. Dat betekent dat de EU in 2030 55 procent minder CO2 moet uitstoten en 40 procent van zijn energie duurzaam opwekt. In 2035 moeten bovendien alle nieuwe personenauto’s en bestelwagens uitstootvrij zijn en mogen deze dus geen benzine- of dieselmotor meer bevatten. De implementatie van de verschillende plannen zal nog wel even duren. Eerst moet het Europees Parlement en de Europese Raad het pakket nog goedkeuren.

Belangrijkste doelen
In 2035 moeten alle nieuwe personenauto’s en bestelwagens uitstootvrij zijn. Als onderdeel van dit doel moeten in 2030 overal openbare laad- en waterstoftankstations beschikbaar zijn. De stations dienen bovendien interoperabel en gebruiksvriendelijk te zijn en ze moeten met vaste tussenpozen langs de belangrijkste transportcorridors van Europa gerealiseerd worden. Het gaat concreet om de volgende doelen:

  • Langs de Europese wegen iedere 60 kilometer een laadstation van 600 kilowatt voor personenauto’s en bestelwagens.
  • Langs de Europese wegen iedere 60 kilometer een laadstation van 3.500 kilowatt voor zware voertuigen.
  • Langs de Europese wegen iedere 150 kilometer een waterstoftankstation

Aantal gewenste laadpunten voor elektrische voertuigen in EU:

  • 2025       1       miljoen stuks
  • 2030       3,5    miljoen stuks
  • 2035       11,4  miljoen stuks
  • 2040       16,5  miljoen stuks

Conclusie
De EU gaat voortvarend te werk en vraagt veel van lidstaten als Nederland. Nederland is zelf ook ambitieus. En dat is moeilijk voor onze branche. We moeten ons niet laten wegzetten als pomphouders enkel fossiel. Nee, wij zijn moderne ondernemers die ook post-fossiel denken en mogelijkheden zien. Voor biobrandstoffen en groen gas als transitiebrandstoffen, maar ook voor de shop als prettige stop bij het laden van auto’s en tanken van waterstof. U leest hierboven hoe snel dat kan gaan als de doelen gehaald moeten worden. Bespreek dit met uw gemeente en stel dat u bereid bent in de gemeente mee te denken over vergroening. Het zal u vast meer opleveren dan u denkt.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken