Let op: vanaf 13 december as. bent u verplicht om allergeneninformatie te verstrekken

 

allergenen

 

 

 

 

 

Naar aanleiding van een nieuwe Europese wet moeten professionele aanbieders  van voedingsmiddelen informatie verstrekken aan consumenten over de aanwezigheid van allergenen. Het doel hiervan is bescherming van de allergische consument door het geven van de juiste informatie.

Deze informatieplicht geldt ook voor tankstations, voor zover u onverpakte producten aan de consument verkoopt. Denk hierbij aan belegde broodjes, pizzasnacks, saucijzenbroodjes etc. Voor verpakte producten geldt deze verplichting al sinds 2003.

 

Wat betekent dit voor u?
Op de plaats waar onverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden dient duidelijk zichtbaar gemaakt te worden hoe de allergeneninformatie voor de consument beschikbaar is. Hoe u de informatie aan de consument verstrekt, mag u zelf bepalen. Dit zijn de opties:

Optie 1 (continu, schriftelijk):
Alle producten die in het verkooppunt onverpakt worden aangeboden, worden op een standaard allergenenoverzicht vermeld. Hierop wordt aangegeven of er allergenen in het product aanwezig zijn. Dit overzicht is permanent beschikbaar voor de klant, bijvoorbeeld in een foldertje. Bij voorkeur worden de producten in alfabetische volgorde of per categorie vermeld. U dient dan wel een dergelijk overzicht te maken.

Daarnaast moet het duidelijk voor de gast zijn waar hij/zij de allergeneninformatie kan vinden. Plaats bijvoorbeeld een bordje met de tekst: “Heeft u een allergie? Dan vindt u onze allergeneninformatie hier….. “ (geef de plaats aan waar de consument de informatie kan inzien).

Wij adviseren u om, als u de mogelijkheid heeft, op deze manier de informatie beschikbaar te stellen.

Optie 2 (mondeling, op verzoek van de consument):
Het is ook mogelijk om de allergeneninformatie mondeling te geven, als de klant hierom vraagt. Uiteraard is het dan wel zaak dat u en uw medewerkers de vragen kunnen beantwoorden: bewaar de dus etiketten en/of specificaties van grondstoffen of zorg voor een allergenenoverzicht zoals vermeld onder optie 1.

Daarnaast moet het duidelijk voor de consument zijn waar hij/zij allergeneninformatie kan vinden. Plaats een bordje met de tekst: “Heeft u een allergie? Meld het ons!”

Optie 3 (uitzondering, indien keuze 1 of 2 niet mogelijk is):
Indien keuze 1 of 2 echt niet mogelijk is, meldt dit aan de consument door middel van een bordje met de tekst: “Wij kunnen helaas geen allergeneninformatie bieden. Het is niet uitgesloten dat onze producten allergenen bevatten”.

Als branche hebben we een document ontwikkeld waarin de basis allergenen zijn opgenomen. Klik hier voor dit basisoverzicht en gebruik deze binnen uw bedrijf.

Indien u nog vragen heeft, neem dan contact met mij op op het BETA-secretariaat (beta.doornik@sde-bv.nl of 010 – 411 11 80)

Met vriendelijke groet,
Geneviève Doornik

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken