Let op: “slamming” komt steeds vaker voor!!

Als MKB-ondernemer moet u altijd alert zijn op fraude. Het nieuwste fenomeen is slamming: na één belletje ongewild vastzitten aan een telefoon- of internetabonnement bij een andere provider. Krijgt u telefonisch een aanbieding voor een goedkoper contract? Wees dan alert. Eén keer ja zeggen kan genoeg zijn om vast te zitten aan een contract dat u helemaal niet wilt. Zonder ooit een handtekening te hebben gezet…..

Dit is slamming
Slamming (of ‘lijnkaping’) is de ongewenste overname van het telecomabonnement van u als klant door een andere aanbieder. Telecomleverancier KPN geeft aan steeds meer klachten te krijgen van ondernemers omdat zij slachtoffer zijn geworden van slamming. Deze ondernemers hebben dan telefonisch een aanbieding gekregen en daar per ongeluk mee ingestemd. Per ongeluk? Ja, want de meeste slachtoffers hebben totaal niet door dat zij op dat moment mondeling een nieuw contract afsluiten. Pas bij ontvangst van de factuur van de nieuwe aanbieder of de afscheidsbrief van de oude aanbieder, beseffen ondernemers dat hun contract is overgenomen. En dan betreft het vaak ook nog eens langjarige contracten.

Ondernemers doelwit
Met name binnen het MKB neemt het aantal gevallen van phishing, slamming en vergelijkbare fraude de laatste jaren snel toe. BETA waarschuwt daar regelmatig voor. Vaak wordt gedacht dat er een vorm van wettelijke bescherming is, net als bij consumenten. Dit is echter niet het geval! Als zakelijke partij wordt je geacht te weten waar je ja tegen zegt, en dus ben je gebonden. Op consumenten kan men zich immers niet meer zo makkelijk richten, omdat deze sinds 2014 juist wel wettelijk beschermd zijn tegen telefonische acquisitie en langlopende contracten.

Kun je er wat tegen doen?
Ja. Goed opletten en geen ‘ja’ zeggen in telefonische acquisitiegesprekken. Als u al van het ongewenste contract afkomt, dan kost het u vaak een hoop tijd en moeite om ervan af te komen. U kunt ook te maken krijgen met financiële schade door overstapboetes en juridische kosten. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft daarom onlangs nog expliciet gewaarschuwd voor slamming. Bent u wel geïnteresseerd in het aanbod? Spreek dan heel nadrukkelijk uit dat u graag eerst een voorstel per e-mail wilt ontvangen. Lees vervolgens dit voorstel goed door, en laat duidelijk weten wat u ermee doet. En bent u toch misleid? Neem dan direct contact op met het BETA-secretariaat en maak gebruik van uw jaarlijkse juridisch advies. Wij zullen u vervolgens proberen te helpen onder de gemaakte afspraken uit te komen.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken