Kijkje in toekomst van tankstations richting 2035

Afgelopen woensdag 5 februari was het feest op de prachtige Total tankstation-locatie van BETA bestuurslid Mattijs Jongeneel aan de Ypenburgse Stationsweg in Den Haag. Daar vond de presentatie plaats van de in opdracht van de VNPI (Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie) opgestelde outlook “Tankstations in transitie”.

BETA en VNPI deden samen de ontvangst van allerlei genodigden uit de branche en met name beleidsmakers. Erik Klooster van de VNPI, Ewout Klok van BETA en Geert Houbrechts van Total spraken allen enthousiast over de mogelijkheden voor de branche en daarna presenteerde Beerenschot de outlook. Iedereen was zeer geïnteresseerd en enthousiast. Niet in de laatste plaats Floor Vermeulen, Gedeputeerde van Zuid Holland en belast met mobiliteit. Aan hem werd het rapport aangeboden en dit moment werd natuurlijk vastgelegd op bijgaande foto. Meer foto’s van dit leuke event kunt u vinden op deze link 

Dat veranderingen gaande zijn en nog gaan komen, staat voor iedereen als een paal boven water. Welke dat precies zullen zijn en in welke richting ze zullen gaan is echter nog onduidelijk. Maar u wilt toch ook wel uw plan gaan trekken voor de toekomst? Waar baseert u zich dan op? Welke cijfers? Op die vraag geeft het gloednieuwe rapport van Berenschot “Tankstations in transitie” een aardig overzicht en inzicht. Zekerheid heeft niemand maar de VNPI wilde graag een frisse blik op kansen in services en nieuwe energie richting 2035. Daarom heeft de VNPI aan consultancy-bureau Beerenschot gevraagd om een zogenaamde ‘outlook’ te maken en een antwoord te geven op de volgende 2 vragen.

1 Wat betekent de opkomst van elektrisch rijden voor de vraag naar motorbrandstoffen?

Nederland telt nu zo’n 4100 tankstations waarvan meer dan de helft onbemand. Tankstations met een mindere locatie of geen potentie om hun aanbod te variëren of te intensiveren richting service en retail, krijgen het moeilijk. De verkoop van energie zal secundair worden maar zal wel aangepast moeten worden naar laden en later waterstof, zonder dat er meteen een goede business case is hiervoor. Maar tot 2025 zullen de aangekondigde maatregelen wel effect hebben op de transitie van auto’s naar elektrisch en ook op de verkochte liters brandstof. Voor het beleid van 2025 naar 2030 zal nieuw beleid gemaakt moeten worden om doelstellingen te halen van de EU en Nederland zelf. Afhankelijk van het scenario zal het verbruik van motorbrandstoffen met zo’n 66% kunnen afnemen in 2030 voor benzine en 68% voor diesel. Maar toch is er ook goed nieuws. Ook na 2035 zullen fossiele brandstoffen nog een rol moeten spelen op tankstations. Echter, afhankelijk van de locatie, zullen ze aangevuld moeten worden met laadfaciliteiten. Met name op dit vlak kunnen tankstations hun rol met snelladers opeisen. Het beeld dat Beerenschot schetst is dat in 2025 15% van de markt bestaat uit snelladers en 85% uit normale laders. Het blijft echter van groot belang dat het tankstations ook een andere functie heeft dan snelladen alleen omdat mensen hun tijd nuttig willen besteden.

2 Welke kansen liggen er voor tankstations om elektrisch rijden te faciliteren?

Het aantal elektrische auto’s wordt groter en dus wordt het aantal liters fossiele brandstoffen dat verkocht zal worden minder. Maar ruimte voor opladen is beperkt en schaars aanwezig. Nederland kan niet zonder locaties waar meerdere auto’s terecht kunnen om te laden en onze unieke locaties zijn daarvoor een oplossing in de ingewikkelde puzzel van laden.
Het is daarvoor wel belangrijk de transitie naar elektrisch van tankstations te faciliteren door deze goed in te bedden in het regionale en lokale beleid. Want in de verschillende concessies die nu worden uitgegeven is er een meerwaarde als iedere regio en gemeenten plaatsen heeft waar de elektrische auto’s snel kunnen opladen. Het ligt voor de hand dat ook bestaande locaties op logische plaatsen zijn. Dit speelt met name in stedelijk Nederland waar weinig ruimte is. Ook in landelijk gebied heeft een tankstation juist een brede functie voor laden, tanken en een basisvoorziening in kleinere gemeenten waar ook gepind kan worden voor de vergeten of noodzakelijke boodschap.

De outlook geeft duiding door met een aantal scenario’s de impact op onze branche of onderdelen in kaart te brengen. Het volledige rapport is te vinden op onze website (KLIK HIER OM HET RAPPORT IN TE ZIEN). Mocht u nog vragen hebben over deze outlook, neem dan contact op met Lisanne Henneveld via lisanne@eendrachtbv.nl of bellen met het secretariaat 010 – 411 11 80.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken