Het werven van jongeren voor uw tankstation of wasbedrijf, 3 tips!

In deze tijd is het voor u als ondernemer lastig om geschikt jong personeel te vinden. Niet elke scholier of student begint direct met een bijbaantje. Als ze werk zoeken kiezen ze daarnaast niet direct voor het werk op een tankstation of wasbedrijf en ook de coronatijd heeft flink roet in het eten gegooid. Veel jonge mensen werken bij de lokale GGD of hebben een andere corona-gerelateerd baantje. Nu het nieuwe school- en studiejaar in aantocht is en het ‘normale’ leven weer wordt opgepakt, kunt u uw kans grijpen om deze doelgroep opnieuw aan te spreken. Hierbij een aantal tips om gericht te werven!

Maak gebruik van de introductieperiodes in studentensteden

Baat u een tankstation of wasbedrijf uit in of in de buurt van een studentenstad? Maak gebruik van de introductieperiodes die plaatsvinden. In de laatste weken van augustus en in het begin van september worden er in studentensteden veel activiteiten georganiseerd rondom de introductie van studie en stad. Dit betekent dat er soms wel duizenden aankomend studenten de stad komen ontdekken. Doormiddel van gerichte advertenties, via bijvoorbeeld social media, kunt u in deze periode een grote groep bereiken. Veel aankomend studenten komen naar een nieuwe stad waar ze een frisse start maken. Hierbij hoort uiteraard ook geld verdienen om alle leuke dingen uit dat studentenleven te kunnen betalen. Wees daarom bewust van het feit dat er in de periode augustus/september veel potentiële aanwas in de buurt is. Uw acties dragen daarnaast ook bij aan uw naamsbekendheid als studenten/jongerenwerkgever.

Schakel over naar nieuwe sociale media-kanalen

Om jonge mensen te bereiken dien je aanwezig te zijn op de mediums die door deze doelgroep gebruikt wordt. Waar vroeger iedereen verknocht was aan de blauwe F van Facebook, zoeken veel jongeren hun heil tegenwoordig op andere platformen. De meest populaire app is tegenwoordig Instagram. Dit snelgroeiende platform brengt door middel van foto’s en video’s mensen in contact en is hierdoor ook een goede plek voor gerichte advertenties. Instagram geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld advertenties te kopen waarna deze alleen zichtbaar worden voor een bepaalde doelgroep (bijv. leeftijd 18-25 jaar, student, interesse: werkzoekende/bijbaan). Deze unieke manier van bereik wordt door veel bedrijven nog onbenut gelaten, waardoor er kansen blijven liggen. Maak gebruik van de mogelijkheden, informeer hiervoor bij het secretariaat!

Moedig onderling contact aan

Jongeren zijn altijd opzoek naar nieuwe contacten en willen graag met zoveel mogelijk mensen ‘in touch’ zijn. Dit geldt uiteraard ook voor de werkvloer. Een scholier of student werkt graag met leeftijdsgenoten waarmee ze kunnen praten en ervaringen kunnen delen, ook na werktijd. Bij grote werkgevers in de supermarktbranche of in de horeca zie je vaak dat een goede sociale cohesie tussen collega’s het werkplezier vergroot. Dit resulteert uiteindelijk ook in meer langdurige dienstverbanden, lol op de werkvloer en het vergroot de motivatie van werknemers. Spoor hen daarom aan om ook naast het werk met elkaar om te gaan. U kunt hier bijvoorbeeld een bedrijfsuitje voor organiseren of het contact buiten de werkvloer stimuleren (bijv. aparte groepen voor dienstmededelingen en gezelligheid). Tot slot kunt u werknemers de mogelijkheid bieden om nieuwe collega’s aan te dragen in ruil voor een leuke vergoeding. Een zogenoemde aanbrengbonus is een mooi middel om op een effectieve manier meer mensen uit dezelfde doelgroep te kunnen aannemen. Hierbij geldt natuurlijk: een positieve en gemotiveerde werknemer praat veel enthousiaster over zijn of haar (bij)baan tegen zijn/haar vrienden.

BETA wil met BETA Opleidingen en het leerplatform Power UP voldoende ondersteuning bieden op het gebied van HR en het trainen van uw personeel. Werving is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom heeft BETA recent een webinar gegeven over dit onderwerp, bekijk deze hier! Stel daarnaast al uw vragen direct aan de deskundigen van het BETA-secretariaat. Dit kan via 010 – 411 1180 of mail naar info@beta-tankstations.nl

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken