Het Waarschuwingsregister: het systeem waarmee u interne fraude kunt voorkomen

Waarom deelnemen
Via het Waarschuwingsregister kunnen werkgevers sollicitanten screenen op een frauduleus verleden. Wanneer u een sollicitant heeft die in het verleden wegens fraude in de detailhandel is ontslagen en is opgenomen in het register van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD), dan krijgt u een melding wanneer u deze persoon screent. Tevens kunt u, als daarbij wordt voldaan aan bepaalde criteria, een frauderende ontslagen medewerker registeren.

Het Waarschuwingsregister is uitgegroeid tot een begrip in de detailhandel. Steeds meer retailbedrijven sluiten zich aan bij de FAD, inmiddels vallen ongeveer 250.000 winkelmedewerkers onder de werking van het register. In 2018 werd het Waarschuwingsregister 423.000 keer geraadpleegd door aangesloten retailbedrijven. Afgelopen jaar was er sprake van 595 positieve treffers. Dit is een stijging van 60% ten opzichte van vorig jaar.

Interne fraude kost winkeliers jaarlijks ongeveer € 180 miljoen per jaar. De grootste kracht van het Waarschuwingsregister is de preventieve werking ervan. Bedrijven die meedoen tonen aan hun fraudebeleid op orde te hebben en bij deze bedrijven wordt daarom minder snel gefraudeerd.

Aanmelden
BETA heeft zich rechtstreeks aangesloten bij stichting FAD en BETA-leden kunnen gratis deelnemen.
Geef fraudeurs geen kans om binnen uw bedrijf en de gehele detailhandel zich schuldig te kunnen maken aan vergrijpen als diefstal, oplichting en verduistering en meldt u vandaag nog aan via https://www.fadbrancheloket.nl. Klik op de knop ‘aanmelden’ om in het aanmeldformulier te komen.

Wilt u meer informatie, neem dan contact op met het BETA-secretariaat via genevieve@eendrachtbv.nl of 010 411 11 80.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken