Grenspomphouders

“Vorige week werd ik verrast door de opzegging van een BETA-lid die aan de grens van Nederland een tankstation heeft” vertelt Lisanne Henneveld. “Ik belde natuurlijk meteen om te vragen wat hiervan de reden was. Uiteindelijk bleek het de frustratie over de accijnsverhoging te zijn en het uitblijven van een compensatie hiervoor door de Rijksoverheid. En ik begrijp dat helemaal!”

Accijnsverhogingen 2014
Wat waren we allemaal boos en gefrustreerd in 2014 toen Staatsecretaris Wiebes, ondanks alle talloze waarschuwingen van BETA toch de accijns op diesel en LPG verhoogde met ruim 3,7 cent en bijna 8 cent per liter, excl. BTW. BETA liet dat niet op zich zitten en maakte geld vrij om een kort geding te voeren hierover. Makkelijk was dit niet, want goede cijfers over de dalingen waren niet onmiddellijk voorhanden.

De daling van de doorzet in liters aan de grens was evident; lege shops en voorterreinen waar de automobilisten voorbijreden om in Duitsland te tanken. Weg meerdere accijnsinkomsten voor de Rijksoverheid en nog veel erger…. Weg omzet voor de grenspomphouders!

Door de accijnsverhoging in 2014 op diesel en LPG, naast de jaarlijkse verhoging van de accijns door de jaarlijkse indexering, werd het de grenspomphouders onmogelijk gemaakt hun tankstations kostendekkend -laat staan- winstgevend te exploiteren. Wat ze ook deden. De basis onder hun bestaan werd hierdoor afgebroken. Maar, al kon iedereen feitelijk vaststellen dat dit zo was -erg onrechtvaardig- toch bleek het moeilijk om juridisch gelijk te krijgen. Zeker omdat de Landsadvocaat er alles bij haalde wat maar mogelijk was om twijfel te zaaien over het rechtstreekse verband. En dat voelde fout, héél fout. Zeker omdat het gestelde doel door de overheid niet gehaald werd en er veel minder accijnsinkomsten waren door de weglekeffecten.

Kort geding
BETA verenigde zich in de Stichting Accijnsclaim Pomphouders met andere gedupeerden en startte een kort geding omdat duidelijk was dat er zo snel mogelijk compensatie diende te worden afgedwongen voor de grenspomphouders. Net als destijds met het kwartje van Kok was gebeurd. Overigens werd dit kwartje, ondanks beloften van de overheid, nooit teruggedraaid. Daarom voelt die overheid zo onbetrouwbaar voor de grenspomphouders. Wiebes had namelijk ook eerder toegezegd een accijnsverhoging alléén door te voeren in afstemming met de buurlanden. Niet dus. Helaas kregen we van de rechter geen gelijk en dus steunden we de BOVAG in hun bodemprocedure als Stichting Accijnsclaim Pomphouders. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen bleken ook toen weer verschillende dingen.

Positief
“Maar” zegt Lisanne “er is gelukkig wel één duidelijk positief effect tot nu toe. Er zijn namelijk niet weer zulke ondoordachte en slechte accijnsverhogingen doorgevoerd in de afgelopen jaren. Kennelijk is men er wel van doordrongen geraakt in Den Haag dat dit niet zomaar kan en moet en niet het gewenste resultaat oplevert door weglekeffecten. En dat is winst, pure winst.”

BETA zal altijd blijven strijden voor het belang van de grenspomphouders en heeft daarom laatst ook nog in het Benelux parlement in Brussel gepleit voor afstemming (harmonisatie) van accijnzen met de buurlanden en ook voor afschaffen van de accijnsteruggave door België aan transporteurs in Nederland. Dat laatste maakt over de grens tanken vaak nog steeds goedkoper en dat creëert ook een weglekeffect en dus minder accijnsopbrengsten voor de Rijkoverheid. Er werd heel goed geluisterd naar het verhaal bij de presentatie van BETA-bestuurslid Wim van Gorsel. Kortom we zitten niet stil en blijven alert op accijnsverhogingen die een negatief effect hebben op tankstations en de werkgelegenheid daar.

Toch lid
Na bovenstaande uitleg en het toesturen van alle huidige BETA-deals waar veel geld mee te verdienen is (en dus de contributie van BETA meteen weer terug) bleef de grenspomphouder gelukkig gewoon lid en daar zijn wij heel blij mee! Samen zijn en blijven we sterk. Ook staan we altijd klaar voor advies en nemen uw mening serieus.

Bel dus gerust met ons secretariaat en vraag maar raak.

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken