Goed gesprek met 50PLUS over de energietransitie (en protesterende boeren)

Regelmatig ga ik, Tim Schoenmakers, samen met bestuurslid Wim van Gorsel in gesprek met Tweede Kamer-leden. Het afgelopen jaar is het hoofdonderwerp de energietransitie en de rol die tankstations daarin vervullen. Vaak wordt gedacht dat wij enkel fossiele brandstoffen willen verkopen, maar niets is minder waar. We leggen daarom altijd uit dat tankstations juist een versneller kunnen zijn van de energietransitie, en dat wij logische locaties hebben om snelladers neer te zetten en waterstof te verkopen. Veel verantwoordelijkheid voor de uitrol van de energietransitie ligt bij gemeentes, en die hebben vaak (en daar kunnen ze niets aan doen) geen flauw benul. Onze aanpak begint zijn vruchten af te werpen, want steeds meer gemeenten nemen tankstationlocaties mee in hun beleid.

Dat wil niet zeggen dat we moeten stoppen met het verspreiden van onze boodschap. Integendeel zelfs! We onderhouden contacten met alle Tweede Kamer-partijen, om er zo voor te zorgen dat de woordvoerders inzake dit dossier allemaal op de hoogte zijn van hoe BETA tegen de energietransitie aankijkt. Soms weet men niet eens dat er tankstationondernemers hun eigen koers bepalen, zonder dat de oliemaatschappij alles voorschrijft. Afgelopen woensdag waren we dan ook weer in het Tweede Kamer-gebouw, voor dit keer een gesprek met Gerrit Jan van Otterloo van 50PLUS.

Het was de dag van het grote boerenprotest. Op weg naar de Tweede Kamer moesten we langs de vele tractoren en geparkeerde legertrucks slalommen. En het protest was dan ook gespreksonderwerp nummer één. Zeker omdat Wim naast een tankstation (Shell Rilland) ook een landbouwbedrijf heeft. De heer Van Otterloo nam uitgebreid de tijd voor ons, dus we hebben het overgrote gedeelte van de tijd gelukkig stilgestaan bij tankstationthema’s.

Uiteraard ging het over de energietransitie, maar ook het toenemende belang van horeca voor de bedrijfsvoering kwam aan bod. Voor een rendabele exploitatie van een snellader is de horecafunctie onmisbaar, maar dan moet je die mogelijkheid wel kunnen bieden als tankstationondernemer en daarbij niet in de weg gezeten worden door beperkingen die gemeentes opleggen. Zorg voor gelijkheid en duidelijkheid, is onze oproep.

Ook kwamen we te spreken over de Belgische accijnsteruggave op diesel voor transporteurs. Die loopt op tot 27 cent per liter, en transportbedrijven uit het hele land maken hier gebruik van. Dit scheelt de Nederlandse schatkist vele miljoenen aan inkomsten, en tankstations eveneens. Aan het eind van het gesprek kwamen we ook te spreken over het investeringsfonds dat de rijksoverheid op gaat zetten om de energietransitie te stimuleren. We zijn momenteel aan het onderzoeken of we hier gebruik van kunnen maken, bijvoorbeeld voor de komende investeringen in snelladers.

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken