Deel Klimaatmaatregelen in prullenbak?

BETA is van mening dat er geen subsidie naar elektrische auto’s moet gaan. Dat is niet duurzaam genoeg. Investeer in plaats daarvan in de laad infrastructuur in Nederland en met name bij tankstations. Wij hebben een uniek netwerk om te (snel)laden en te verpozen. In het Financieel Dagblad werd door onderzoeker en publicist (op het gebied van de energietransitie)  Remco de Boer beschreven dat de Europese Commissie haar zogenaamde Green Deal aankondigde in december. En dat verandert veel.

Boetes
Want dat betekent dat de Europese commissie niet 40 maar 50 tot 55% minder CO2-emmissie in 2030 wil hebben. Waar Nederland eerst nog voorop liep met de door haar nagestreefde 49% reductie, hanteert Europa nu een hoger doel. En dat verandert de zaak geheel. Dat betekent dat veel maatregelen de prullenbak in kunnen dan wel goed tegen het licht gehouden moeten worden. Ook zullen fabrikanten van auto’s door strengere normen (nieuwe auto’s niet meer uitstoot dan 95 gram CO 2 per kilometer) in hoog tempo nieuwe modellen moeten lanceren. Meer keuzes en meer modellen dus want indien ze onvoldoende auto’s verkopen halen ze de gestelde norm niet en dreigen miljardenboetes.

Infrastructuur
En zo wordt door de EU in alle lidstaten de overgang afgedwongen van benzine en diesel naar elektrisch. En daarom is volgens Remco de Boer een nationale aanschafsubsidie, zoals voor dit jaar al is afgesproken in het Klimaatakkoord, overbodig. Die elektrische auto’s komen er toch wel. Martien Visser (lector Energietransitie en Netwerken aan Hanzehogeschool) meent dat Nederland haar pijlen beter kan richten op de infrastructuur van laadpalen en noodzakelijke aanpassingen van het elektriciteitsnet.  De infrastructuur, betoogt hij, zal eerder voor het succes van elektrisch rijden de bottleneck zijn dan de elektrische auto’s zelf.

Visie
Laat dat nou al jaren de visie van BETA zijn. Wim van Gorsel heeft regelmatig uitgelegd in politiek Den Haag en in nieuwsbrieven, de Move On en in de position-papers van BETA betoogt dat er door de overheid beter in de infrastructuur voor laadpalen en waterstof middels subsidies geïnvesteerd kan worden dan in auto’s. Infrastructuur blijft en er ligt al een prachtig netwerk van locaties op unieke plekken in geheel Nederland: onze tankstations. Wim: “Fijn dat onze visie langzamerhand steeds meer gedeeld wordt. Wij mochten niet meepraten aan de Klimaattafels en daardoor werden we niet gehoord. Maar inmiddels halen de tijd en de ontwikkeling, naast voortschrijdend inzicht, ons in en wordt onze visie door steeds meer partijen uitgedragen. Wij willen op onze manier met onze locaties graag meehelpen aan de energietransitie. Wij zijn er klaar voor. Wij zijn de energielocaties van de toekomst met onze infrastructuur.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken