Column Ewout Klok – L’union fait la force

We begonnen het jaar 2021 met een lockdown. Ondanks het gevoel dat we van de Corona ellende af waren, we waren immers allemaal ‘geprikt’. Althans verreweg de meesten van ons. We waren (en zijn gelukkig) een essentiële branche, wat ons ondanks het thuisblijven van onze gasten, toch nog enige lucht en vrijheid gaf in ons ondernemerschap.  En ja, daar zijn we goed in: creatief ondernemerschap! Wat wel pijnlijk begon te worden was de krapte op de arbeidsmarkt waar iedereen last van kreeg. Hoe was het mogelijk? De niet-essentiële winkels waren beperkt open en de horeca was zelfs helemaal gesloten en ondanks dit gegeven kwamen we niet aan goede teamleden.

Inmiddels was de lockdown een avondklok geworden… Nóg meer omzetverlies, nóg meer thuiswerken. Het creatief ondernemerschap werd weer zwaar op de proef gesteld. Gelukkig bleef de autowasstraat relatief ongeschonden en onze horeca-afdeling bleef maar doorgaan! We vulden een gat in waarvan we de jaren hiervoor geen weet van hadden. De voertaal in onze shop was de Franse taal geworden: mise-en-place, trancheren, débarasseren en vooral à la minute vulden de verkoopruimte. Er werden voitures aangeschaft en zelfs een bicyclette met een valise achterop waarin we de menu’s rond gingen brengen.

Na de avondklok kwam er toch meer lucht. De beperkingen werden versoepeld en, om met Rob de Nijs te spreken die ook een lastig jaar had, “Het werd zomer…” Het advies bleef om thuis te blijven werken maar we zochten elkaar meer op. Zelfs de natuur was van streek getuige de extreme weersveranderingen én de definitieve komst van de wolf. (Nu hadden we deze zomer vooral last van ene Toto Wolff maar dat liep uiteindelijk goed voor ons af). Alle remmen gingen los. De overwinning van Max in Zandvoort werd groots gevierd alsof Corona nooit had bestaan. En dat kon niet goed gaan…

Dat ging ook niet goed omdat er een nieuwe variant was ontstaan die volgens Jaap van Dissel een ander jasje aanhad gedaan waardoor onze vaccins deze niet meer konden herkennen. En zo hoorden we voor het eerst van Omicron en zaten we opeens weer in een avondlockdown. Dat die Omicronvariant serieus genomen moest worden bleek slechts 5 dagen later. De avondlockdown werd een harde lockdown. En we moesten gaan boosteren. Terwijl ik dit schrijf, 23 december 2021, was net in het nieuws dat mijn geboortejaar, 1967, de boosterprik mag gaan halen. En die afspraak heb ik zojuist gemaakt. Volgende week word ik voor de derde keer geprikt.

De kerstdagen staan voor de deur en onze lunchomzet is ten opzichte van vorige jaar verdrievoudigd. Ondanks dat de reguliere horeca ook creatief met lunchboxen en afhaalmenu’s aan de slag gegaan zijn hebben we ons blijkbaar zo op de kaart gezet dat we hiermee in een gat zijn gesprongen waar behoefte aan was bij het publiek. We hebben niet te moeilijke gerechten, de gast hoeft bij ons niet zelf aan de slag met gebruiksaanwijzingen en de magnetron en we gebruiken alleen  kwaliteitsproducten. Ik merk dat we hierin ook erg professioneel worden. Wachtende gasten sturen we naar buiten met een pieper. Is de bestelling klaar dan gaat de pieper af en kunnen ze de bestelling afhalen. Terwijl ze moeten wachten hebben of krijgen ze tijd om de auto te laten wassen. Ook hebben we buiten enkele zitplaatsen gecreëerd waardoor het wachten aangenamer is. Uiteraard alles binnen de mogelijkheden van de Coronamaatregelen.

Misschien is het u ook opgevallen, ik heb het woord ‘brandstof’ of ‘benzine’ nog niet genoemd. Natuurlijk was het afgelopen jaar niet een jaar waarop ik heel enthousiast terugkijk. De brandstofomzet daalde door de avondklok en alle lockdowns nog verder dan in 2020. Het advies is nog steeds om thuis te werken. En we weten allemaal dat daar onze cashflow in zit. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de omzetten terugkeren van vóór de start van de Coronaepidemie. Zeker niet met de energietransitie waarin we ons bevinden. Daarom moet je innoveren, investeren en ontwikkelen.  Inmiddels heb ik dit jaar ook geïnvesteerd in twee snelladers. En de vraag blijft nog steeds wat het verdienmodel zal worden. Zeker wanneer je leest dat je eigen brandstofleverancier 1400 snelladers plaatst bij de Gamma en Karwei winkels. Wie ìs dalijk je concurrent?

Ik ben ongelooflijk trots om voorzitter te mogen zijn van de grootste belangenvereniging in de brandstofmarkt. Inmiddels met een secretariaat waarbinnen elke discipline in onze eigen, specifieke branche meer dan goed vertegenwoordigd zijn en waarbij onze bestuursleden continu worden betrokken en getoetst. Als het gaat om horeca, autowassen, marktverandering, politieke belangen, energietransitie of (vanzelfsprekend) contractonderhandelingen zijn we de enige speler in deze markt geworden.

Op dit moment worden de laatste besprekingen gevoerd om tot een nieuwe cao te komen die helemaal op onze branche van toepassing is. Hierin proberen we de krapte op de arbeidsmarkt een halt toe te roepen en het imago van onze branche op een hoog peil te brengen. Dit doen we onder andere door de ontwikkeling van Power Up! Waarmee we in januari van dit jaar gestart zijn. Inmiddels hebben al duizenden medewerkers binnen onze branche meerdere trainingen afgerond.

Ook was ons waterstofcongres een groot succes. Ervaringen uitwisselen, zelf rijden in waterstofauto’s, de nieuwste ontwikkelingen ervaren en vooral kennis delen.

De allertheid met betrekking tot de verkoop van tabak heeft onverminderd onze volle aandacht. Een aandacht die iedereen die werkzaam is in onze branche overigens moet hebben.

Door alle ledenvoordelen die het lidmaatschap met zich meebrengt kost het lidmaatschap niets. Het levert zelfs geld op. Dat kan alleen wanneer je samen optrekt. Samen sterk. Daar leer je van, het brengt je kennis en ontwikkeling die zeker nu van groot belang is. De gemeenschappelijke deler blijft vooral dat je met gelijkgestemden een eenheid blijft. En eenheid maakt macht. Of zoals de Fransen dat zo mooi zeggen: L’union fait la force.

Ik wens jullie allemaal een gelukkig, succesvol maar vooral een gezond 2022 toe!

Met vriendelijke groeten,

Ewout Klok

Voorzitter BETA

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken