Blijf actief attenderen op mondkapjesplicht in shop

De mondkapjesplicht is al weer een aantal maanden van kracht en veel stations doen hun best om hun klanten op deze wettelijke plicht te wijzen.

In de praktijk ontstaat er soms wel verwarring of u als winkelier van de tankshop ook moet handhaven op het dragen van mondkapjes door klanten. De overheid zegt hierover dat er geen handhavingsplicht ligt bij de winkelier. U hoeft klanten niet te weigeren als zij geen mondkapje willen dragen. U heeft wel een actieve informatieplicht naar uw klanten, om hen te wijzen op de mondkapjesplicht. Het is belangrijk om na te gaan of dit bij uw station nog steeds op orde is.

U kunt voldoen aan de informatieplicht door bij de ingang van uw winkel de door BETA ontwikkelde posters op te hangen. Met deze poster vraagt u uw klanten om in de shop een mondkapje te dragen. U kunt daarnaast klanten op een vriendelijke manier verzoeken een mondkapje op te zetten, u hoeft hen echter niet te weigeren. Daarnaast is het verstandig om klanten ook de mogelijkheid te bieden om een mondkapje te kunnen kopen, indien zij er geen meer voorradig hebben bijvoorbeeld.

Heeft u vragen over de mondkapjesplicht in winkels of bent u door lokale handhaving aangesproken op het niet handhaven van de mondkapjesplicht, neem dan contact op met het BETA-secretariaat en wij kijken hoe we u kunnen helpen. U kunt ons telefonisch bereiken via 010-411 1180 of mail naar corona@beta-tankstations.nl

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega‚Äôs
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken