BETA stelt vragen over Klimaatakkoord aan Minister Wiebes

De tankstationbranche heeft niet aan tafel gezeten bij de totstandkoming van het Klimaatakkoord, in tegenstelling tot consumenten- en milieuorganisaties. Wij hebben dan ook nogal wat vragen en opmerkingen over het Ontwerp Klimaatakkoord zoals dat nu op tafel ligt (klik hier: https://beta-tankstations.nl/accijnsverhoging-en-aanschafsubsidie-werkt-niet-ondersteun-rekeningrijden/). BETA was vorige week uitgenodigd op een bijeenkomst van Publieke Zaken waar minister Wiebes van (o.a.) klimaat sprak over het Klimaatakkoord. Vice-voorzitter Wim van Gorsel heeft hem ter plekke de volgende vraag gesteld:

In een exclusief interview met AutoWeek in augustus 2016 concludeerde u destijds over aanschafsubsidies op hybride auto’s : “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.” Ook volledig elektrische auto’s werden volgens u overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, die de Tweede Kamer graag zou zien, deed u af als een absurd idee. Het kan toch niet zo zijn dat onze overheid voor een tweede keer dezelfde fout gaat maken? De infrastructuur om al die auto’s op te laden, ontbreekt nog op dit moment. Het aanbod aan snelladers is onvoldoende. Met een landelijk netwerk van 2000 bemande locaties door het hele land zijn tankstations de perfecte knooppunten om de benodigde infrastructuur te verzorgen. In tegenstelling tot de consumentenorganisaties als de ANWB heeft de tankstationbranche niet aan de mobiliteitstafel gezeten. Het voorstel voor een subsidie van € 6000 per elektrische auto is dan ook niet verwonderlijk maar kunnen de beschikbare middelen niet beter gebruikt worden om de ontwikkeling van die snellaad-infrastructuur te stimuleren? 

Het antwoord van de minister was vrij helder: er is simpelweg een keuze gemaakt. Er had ook geïnvesteerd kunnen worden in de infrastructuur, maar er is gekozen voor de autokant. De vraag waar de investering het meest noodzakelijk is, deed hij af als een kip-ei discussie. Als BETA zijn wij het daar niet mee eens. Het omslagpunt van de kosten van een elektrische auto en een brandstofauto ligt al in 2022. Zoals wij het zien, is goede snellaadinfrastructuur op het huidige tankstationnetwerk noodzakelijk om de echte transitie naar elektrisch rijden te kunnen maken. Daar zou de overheid dan ook het beste haar geld kunnen investeren. Als we als BETA wél in het vervolgoverleg over de verdere invulling van het Klimaatakkoord betrokken wordt, dan zullen wij hier ongetwijfeld nog verder over spreken. Afgelopen vrijdag stond over dit onderwerp ook een pagainagroot artikel in De Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3037909/pomphouder-baalt-als-een-stekker-van-klimaattafels

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken