BETA Food helpt u graag met no nonsens shopadvies

De shop voor de toekomst!
Tankstations gaan al lang over veel meer dan alleen brandstof. De automobilist weet het station ook te vinden voor een vergeten boodschap, verse koffie, een snelle maaltijd of om een bloemetje te scoren voor de verjaardag van oma. De stations zijn een verzameling van winkel, horeca en aanvullende diensten: het zijn complete retailondernemingen, passend in de moderne tijd van 24/7. Zelfs het kleinere tankstation kan het aanbod hierop afstemmen. Al is het maar met een verse kop koffie, goede WIFI, een schoon toilet, afhaalplek voor boodschappen en wat verse producten in het assortiment. Het hoeven niet allemaal halve restaurants te zijn. Sterker nog: klein lokaal en origineel spreekt steeds meer mensen aan!

De consument is op zoek naar snel, lange openingstijden en makkelijk bereikbaar. Die marktvraag sluit dus aan bij onze tankstations. We zijn er altijd op gericht om de klant met een minimum aan vertraging met een gevulde tank en buik weer op weg te helpen. Wil de gast langer verblijven omdat de auto even opgeladen moet worden of omdat er gewerkt moet worden dan voorziet het tankstation ook in een aangenaam plek om wat langer te verblijven.

Tankstations in transitie
Het tankstation heeft naast de energietransitie ook te maken met een wijziging van consumentengedrag en -behoefte. Beide veranderingen hebben een cruciale invloed op de toekomst van het tankstation. Onlangs is er een outlook voor het Nederlandse tankstation in 2035 gemaakt (‘Tankstations in transitie’) door Berenschot. Uitkomst van het rapport is dat Nederlandse tankstations goed kunnen en moeten inspelen op de veranderingen en op de gewijzigde wensen van onze gasten.
BETA wil haar leden helpen het toekomstige tankstation als volwaardige energielocatie voor alle soorten auto’s op de kaart te zetten. Ook de consument wenst nieuwe energie door goede voorzieningen als koffie, gezonde snacks en warme maaltijden. De ouderwetse koffieautomaat moet dan ook plaats maken voor kwaliteitskoffie en alleen gehaktstaven als warme maaltijd is passé.

Belangrijke trends om direct rekening mee te houden in uw tankshop
Binnen de retail is een steeds sterkere branchevervaging gaande. De grenzen tussen retail, horeca en services vervagen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de consument gemak en beleving wenst.
– Zo gaan consumenten steeds vaker naar andere winkels dan supermarkten om producten te halen die ook beschikbaar zijn in de supermarkt. Dit fenomeen zagen we ook sterk tijdens de “Corona lockdown maatregelen”. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de consumenten wel eens levensmiddelen in een andere winkel dan een supermarkt koopt. Redenen hiervoor zijn: beschikbaarheid, kwaliteit en prijs.
– Daarnaast trekken niet foodorganisaties (tuincentra, meubelboulevards) de klanten naar zich toe door restaurants en koffiebars aan hun winkel toe te voegen.
– Ook zien we een enorme groei van take-away en bezorging van maaltijden en boodschappen.
Deze trends maken het zeer de moeite waard om het assortiment en uw diensten eens kritisch onder de loep te nemen.

De veranderingen op foodgebied gaan op dit moment hard en zullen de komende jaren de meeste aandacht moeten krijgen. Waar de impact van de energie- en mobiliteitstransitie op de lange termijn groot is, is de urgentie om als tankstationondernemer nu te handelen in de winkel veel groter. Het grootste deel van de brutowinst van tankstations zal namelijk behaald worden uit functies als retail, horeca en services. Bovendien zal de tabaksomzet in de komende jaren sterk dalen.

Tankstations kunnen goed inspelen op de consumptievraag van de toekomst. Tankstations passen door hun aard goed bij de 24/7/365 economie, waarbij consumenten op zoek zijn naar gemak, snelheid en een passend aanbod bij hun persoonlijke consumptiebehoefte op elk moment van de dag. Gasten van het bemande tankstation hebben een voorkeur voor persoonlijk contact en zijn bereid te betalen voor beleving en ervaring. Tankstations gaan hier in mee en bieden, afhankelijk van de vraag van een specifieke consument, een combinatie van snelheid, gemak, duurzaamheid en beleving. Digitalisering biedt daarbij volop kansen om het aanbod van tankstations verder te flexibiliseren en te personaliseren.

Wat kan BETA FOOD voor u betekenen?
Veel van bovengenoemde trends lijken lastig toepasbaar en veel ondernemers bekruipt het gevoel niet te weten waar (aan) te beginnen. Niet elke tankshop hoeft echter een revolutionaire wijziging door te maken en u staat er niet alleen voor. Een kleine wijziging van het assortiment, de beleving in de winkel en/of het net anders opleiden van medewerkers kan al groot verschil maken. Samen met de adviseurs van BETA FOOD kunt u uw kansen in kaart brengen. Bel of mail Chris van der Straaten (chris@eendrachtbv.nl / 010 -4 11 11 80) voor een afspraak.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken