BETA FOOD Excursie

BETA Food is opgezet omdat de tankstations zich meer richten op food & horeca. Voor veel BETA leden is het niet eenvoudig om de juiste beslissingen te nemen. Een vak apart en BETA wil handvatten geven om de stap naar de toekomst te zetten. BETA is hiervoor onder andere een samenwerking aangegaan met HTC advies.

Op donderdag 3 oktober 2019 organiseerde BETA Food de eerste editie van ‘Gluren bij de Buren‘. Met dit evenement wil BETA Food de leden laten kennismaken met horecatrends in andere kanalen met als doel goede ideeën op te doen voor het eigen tankstation. We trapten met 20 deelnemers af op Schiphol.

Schiphol is een omgeving met veel reizigers, ook wel een high traffic locatie genoemd. Bij veel van onze locaties zoemen de auto’s voorbij, op Schiphol zijn de passanten allemaal te voet. Door deze langzamere beweging is er meer tijd om consumenten te verleiden. De hoeveelheid concepten maakt echter dat de competitie hevig is, terwijl ons tankstation op het moment dat de consument binnen is het enige aanbod is.

Beperk het assortiment!
De uitdaging is een assortiment aan te bieden dat niet te breed is, maar wel past bij de vraag van de klant. Bij de aftrap leerden we dat door een beperkt assortiment er scherper ingekocht kan worden, de procedures efficiënter worden, de loonkosten omlaag kunnen en de klant geen keuzestress krijgt. Bovendien kan je met een beperkt assortiment ook veel duidelijker communiceren en promoten. Op Schiphol hebben we ontdekt dat de communicatie gedurende de dag wordt aangepast. Typisch ochtendproducten worden ’s ochtends heel duidelijk via narrowcasting gepresenteerd en in de middag en avond worden juist de typisch tussendoortjes en avondmaaltijden getoond.

HEMA gaf het voorbeeld van een heel beperkt, maar wel heel degelijk assortiment. De formule Leon presenteert zich in look & feel als een typisch fastfood restaurant, terwijl er alleen maar gezond gegeten kan worden.

We bezochten ook een shop met alleen maar Yoghurt producten en een food hoek met alleen maar Kip&Ei. Door de eenvoud en de unieke uitstraling moeten beide concepten haar eigen fans gaan krijgen. Op een locatie als Schiphol kan een beperkt aanbod wellicht slagen, maar een klein tankstation neemt hier wel een risico mee. Als leermoment kwam hier naar voren dat je trouw moet blijven aan het bedachte concept en dat een beperkt assortiment echt duidelijkheid schept.

Ook hebben we kennis gemaakt met een muur vol gezonde maaltijden waar onbemand afgehaald en betaald kon worden. Wellicht niet direct goed toepasbaar op een bemand tankstation, maar wel een heel leuke noviteit. In De Verspillingsfabriek worden maaltijden verkocht die door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn geproduceerd. De ingrediënten zouden bij normale productie en consumptie verloren zijn gegaan. Een erg mooi en duurzaam concept.

Tijdens de wandeling en de afsluitende borrel werden ook veel ideeën uitgewisseld. Kortom een leerzame en nuttige excursie met BETA Food. De volgende keer hopen we u graag (weer) te ontmoeten.

Wat heeft u aan BETA Food?
BETA food is opgezet omdat de tankstations zich steeds meer richten op horeca en food. We merken dat het voor veel BETA leden niet eenvoudig is om de juiste beslissingen te nemen. Een vak apart en BETA wil de tankstation-ondernemers handvatten geven om de stap naar de toekomst te zetten.

Hoe doen we dat?
BETA is hiervoor onder andere een samenwerking aangegaan met HTC advies. Specifiek om ondernemers te helpen bij het ontwikkelen van een succesvol foodconcept (klein of groot) voor de shop. Samen met HTC kunnen we u veel meer kennis bieden en helpen bij uw vraagstukken en keuzes.

Wat zit er allemaal in BETA food?

  • Conceptontwikkeling
  • Assortimentskeuze en inkoop
  • Kwaliteitscontrole
  • Mystery Visits
  • Trainingen
  • Informatie over equipment zoals ovens etc.
  • Vergunningen m.b.t. horeca, etc.

Daarnaast organiseren wij diverse events zoals ‘Gluren bij de Buren’. Het is goed, leuk en verstandig om te leren van elkaar en van concurrenten uit andere kanalen. Zo krijgen we antwoorden op vragen zoals: Wat zijn hier de trends? Op welke wijze wordt het assortiment aangeboden? Hoe gaat men om met de personele bezetting? Welke sfeer wordt er gecreëerd? Wie zijn hier de spelers op inkoopgebied?

Dus vragen over food en horeca? Dan moet u bij ons zijn! Bel eerst BETA food, bel 010-4 11 11 80 en we helpen u graag op weg.