Amsterdamse benzinestations ombouwen tot elektrische snellaadstations

Het is al jaren bekend dat de grote steden minder uitstoot willen en inzetten op schoon vervoer, dus emissie-vrij. Ze willen energy hubs aan de rand van de stad en meer. Dat betreft dus niet de huidige tankstations.

In de Nieuwsbrief van Nederland Elektrisch d.d. 16 juni stond een interessant artikel over de vraag van D66 aan het gemeentebestuur van Amsterdam. Daarin stond dat D66 pleit om het aantal snellaadstations in Amsterdam flink uit te breiden. D66-fractielid  Jan-Bert Vroege roept het stadsbestuur op om dit te doen door bestaande benzinestations in fases om te bouwen tot elektrische snellaadstations. Vroege: ‘De overgang naar elektrisch rijden vraagt nog behoorlijk wat van onze infrastructuur. Met name de beschikbaarheid en de snelheid van laadpalen en snellaadstations in onze stad kan beter.’

Op het moment telt Amsterdam ongeveer 55 benzinestations, waarvan er 30 op grond van de gemeente staan.  D66 wil dat de benzinestations die op grond staan van de gemeente de komende jaren in fases omgebouwd worden tot volwaardige snellaadstations. Een groot voordeel is volgens hem dat er nauwelijks nieuwe locaties gevonden hoeven te worden. Vroege: ‘Zo maken we optimaal gebruik van de schaarse ruimte in onze stad. Ook vindt de fractie van D66 het belangrijk dat alle aanbieders van snellaadstations de ruimte krijgen. Op die manier hebben alle partijen met interesse een eerlijke kans op deze nieuwe snellaadmarkt. Door bestaande benzinestations om te bouwen tot snellaadstations wil ik ervoor zorgen dat zoveel mogelijk Amsterdammers al vóór 2030 in een elektrische auto rijden.’

Huidige benzinestations liggen vaak op voor auto’s handige locaties. De meesten zijn volgens D66 heel geschikt om om te bouwen tot snellaadstation. Als het aan de politieke partij ligt gebeurt dat dan ook zo snel mogelijk. Nu al heeft Amsterdam het hoogste percentage elektrische auto’s van heel Nederland. Toch is voor veel autogebruikers de oplaadtijd van een elektrische auto een obstakel om over te stappen. Vroege: ‘Om ervoor te zorgen dat de elektrische auto voor nog meer Amsterdammers een serieus alternatief wordt voor de brandstofauto, is het belangrijk dat Amsterdammers overal dezelfde kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid van opladen kunnen verwachten. Een duidelijke aanpak is noodzakelijk.’

Lisanne Henneveld van BETA: “Ik ben verheugd te lezen dat men eindelijk gaat nadenken over het gebruik van het bestaande netwerk van tankstations in de steden op hun unieke strategische locaties. Dit leggen wij namens BETA al jaren uit aan overheden. Wij zijn onderdeel van de noodzakelijke energietransitie en betrekken ons er dus ook actief bij. BETA probeert nu ook in gesprek te gaan met Amsterdam hierover. En dat kunt u als ondernemer natuurlijk zelf ook heel goed doen bij uw gemeente. Vanzelfsprekend helpen wij u graag daarbij. Het is een moeizaam proces maar we zullen wel moeten en “nooit geschoten is altijd mis!”.

Lisanne: “Wat er in de gemeente Amsterdam gebeurt is weliswaar de meest vergaande variant , maar zeker is dat elke gemeente in Nederland hier de komende jaren mee te maken krijgt. En ook dat ze dan naar gemeenten als Amsterdam gaan kijken hoe het dan eventueel zou kunnen of moeten gaan. Andere gemeenten zoals Rotterdam zijn ook druk bezig met snelladers. Die willen bij veilingen gaan verplichten snelladers te plaatsen op de geveilde stations. Alertheid is dus geboden voor allen.”

U kunt bij vragen altijd contact opnemen met het secretariaat via 010 – 4 11 11 80 of mail naar lisanne@eendrachtbv.nl

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken