Amsterdam presenteert strategisch plan laadinfrastructuur

Denkt u als tankstation-ondernemer ook aan investeren in laadpalen en hoe en wanneer dat moet? Of dat het zo’n vaart niet zal lopen? Dan is het wellicht interessant om te kijken wat de gemeente Ansterdam als voorloper bedacht heeft als visie op de komende tijd voor laden en emmissievrij verkeer in de stad. Amsterdam wil namelijk in 2030 voldoen aan de adviesnormen van de World Health Organization (WHO). De belangrijkste maatregel om dit te bereiken is het uitstootvrij maken van het verkeer in de stad in 2030. Een groot deel daarvan zal elektrisch zijn en de gemeente wil dus grote stappen maken om te zorgen dat deze vervoersmiddelen opgeladen kunnen worden. Het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030 (pdf) omschrijft hoe de gemeente dat aanpakt.

Van 8.000 naar 80.000 oplaadpunten
Amsterdam wil grote stappen maken om te zorgen dat alle vervoersmiddelen opgeladen kunnen worden. Met zo’n 3.700 publieke en 4.100 private oplaadpunten is Amsterdam één van de koplopers in Europa. Toch meent de gemeente dat het nodig om de uitrol van de laadinfra te versnellen. De groei van elektrische voertuigen neemt een grote vlucht. Deze schaalsprong vraagt onder meer om een andere plaatsingsstrategie met voldoende volume en aanbod op basis van laadbehoefte en laadgedrag. Hierbij wordt rekening gehouden met bestaand beleid rondom mobiliteit: autoluw, deeleconomie, openbare ruimte, parkeren, varen, energietransitie. Want een goede laadinfrastructuur mag volgens de gemeente niet ten koste gaan van bijvoorbeeld de openbare ruimte en de historische binnenstad.

Uitrol- en energiestrategie
In het plan wordt nu een nieuwe uitrolstrategie gepresenteerd. En een energiestrategie waarmee het elektriciteitsnetwerk ook in de toekomst toereikend is om al het elektrisch vervoer van elektriciteit te kunnen voorzien. De uitrolstrategie heeft 5 belangrijke uitgangspunten:

  1. Laden gebeurt zo veel mogelijk op privaat en semi-publiek terrein;
  2. Amsterdam legt waar nodig publieke laadinfrastructuur aan verspreid over de wijk. Bekijk de oplaadpunten die Amsterdam nu heeft op de kaart;
  3. De plaatsing van publieke laadinfrastructuur gebeurt strategisch en data gestuurd;
  4. Op strategische locaties in de stad faciliteren we de realisatie van snellaadpunten;
  5. Samenwerken aan een dekkend netwerk van waterstofstations.

Zie ook alle prognoses voor de laadbehoefte richting 2030 en het rapport over de logistieke energievraag in Amsterdam.

BETA (Wim van Gorsel, bestuurslid) heeft eerder al gesproken met een raadslid van de gemeente en gezegd dat onze leden met tankstations in Amsterdam graag willen meedenken over de nieuwe mobiliteit en laden in Amsterdam. We moeten dit niet lijdzaam over ons heen laten komen maar aan deel nemen en onze unieke locaties met shops gebruiken voor (snel)laden. Mocht u nog vragen en opmerkingen hebben dan kunt u mailen naar lisanne@eendrachtbv.nl of bellen naar 010-41 111 80

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken