72% attractieparken heeft onvoldoende elektrische laadpalen voor auto

Overweegt u om, in het kader van de energietransitie, over te gaan naar het plaatsen van elektrische snelladers op uw voorterrein? Maar denkt u dat daar geen businesscase voor is op den duur? Als u in de buurt van een groot attractiepark bent gevestigd met uw tankstation kunt u de aanschaf van een elektrische snellader toch nog eens goed overwegen.

Shoppingcenters, dierentuinen en pretparken
Bij 72 procent van de attracties in Nederland zijn onvoldoende laadpalen geïnstalleerd om aan de huidige vraag te voldoen. Bij 25 attracties is er zelfs helemaal geen mogelijkheid om een elektrische auto te laden. Dat blijkt uit een rondgang van Bungalowparkoverzicht.nl onder 53 bekende Nederlandse attracties met een eigen parkeerterrein. Dierentuinen als Artis en Ouwehands Dierenpark bieden hun bezoekers bijvoorbeeld geen mogelijkheid om een elektrische auto te laden. Ook grote publiekstrekkers als attractiepark Slagharen en miniatuurstad Madurodam hebben geen enkele laadpaal op hun parkeerterrein.

Tekort
De meeste laadpalen zijn te vinden bij grote shoppingcenters en pretparken. Tijdens een uitstapje naar de Efteling kunnen dagelijks 54 elektrische auto’s opladen. Walibi biedt 40 auto’s die mogelijkheid. Bij shoppingcenters zoals Designer Outlet Roermond en Bataviastad zijn zelfs 60 of meer parkeerplaatsen met laadmogelijkheden. Toch is het, afgaande op het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers met een elektrische auto, juist Designer Outlet Roermond die relatief gezien de minste laadpalen biedt. Er is regelmatig een tekort van 35 plekken per dag. Bij de Zaanse Schans moeten dagelijks zo’n 26 elektrische auto’s op een reguliere parkeerplaats staan.

Lisanne Henneveld: “Ik zou denken dat hier toch kansen liggen voor ondernemers. Ook een vestiging in de buurt van grote transportbedrijven en busbedrijven of een strategische locatie waar transportauto’s en bussen elektrisch zouden kunnen opladen kunnen van groot belang zijn voor de laad-infrastructuur. Indien er met de juiste partijen afspraken gemaakt worden kan een businesscase er heel anders en positiever uit kunnen zien. Hetzelfde kan voor taxi’s bedrijven gelden die elektrisch moeten gaan rijden in binnensteden. Kansen genoeg ik het verschiet zou ik zo denken.”

Voor opmerkingen en reacties kunt u mailen naar lisanne@eendrachtbv.nl.

Bronvermelding: https://www.bungalowparkoverzicht.nl/nieuws/dagje-uit-met-de-elektrische-auto/

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken