2020: Wat een jaar! De praktijk van Chris in Corona tijden

Onder de kerstboom met wat heerlijke kerstdeuntjes op de achtergrond is het even uitblazen en tijd voor reflectie. Ik weet niet hoe het u vergaan is maar in mijn beleving lijkt 2020 vooral erg lang… Nu ik terugblader in mijn agenda en zie wat er in januari en februari allemaal op de rol stond, voelt dat als een eeuwigheid geleden.

We trapten het jaar af met de verkoop van een cluster van zes tankstations. Gezien het aantal stations en de veelheid aan onderliggende contracten een complex maar mooi dossier. Vlak voor de eerste lockdown was de levering. Onze opdrachtgever had geen beter moment kunnen uitkiezen. In dezelfde periode verkochten we ook nog een heel mooi full-service tankstation in Zuid-Holland.

Voor een tweetal leden ronden we met groot succes planschadeprocedures af. In beide situaties was er sprake van een grote infrastructurele wijziging waardoor er aanzienlijke vermogensschade werd geleden welke nu dus gecompenseerd is. Inmiddels zijn we weer twee van dit soort procedures aan het opstarten.

Ook werden er weer voor tientallen tankstations afnamecontracten gesloten. Je vergeet na 16 jaar werken in de branche nog weleens over wat voor astronomische bedragen het dan gaat. In een snelle optelsom kom ik op een jaarlijks inkoopvolume van ca. 120 miljoen liter waarvoor we dit jaar de contracten hebben mogen afsluiten. Wetende dat de contracten meerjarig lopen, hebben de deals samen toch al gauw een inkoopwaarde van meer dan 1600 miljoen euro. Dat is toch niet misselijk!

Voor meerdere leden zijn we ook de basis aan het leggen voor de realisatie van in totaal een zestal nieuwe tankstations. Altijd zeer complex om alle hordes te nemen. Zowel de financiële als juridische haalbaarheid zijn niet zelden uitdagend. Vele neuzen moeten uiteindelijk dezelfde kant op.

Helaas hebben we ook heel wat conflicten moeten oplossen: Huurgeschillen, discussie over huurprijzen, milieuverontreiniging, ontslagzaken en leveranciers die verplichtingen niet nakwamen passeerden de revue.

Meerdere tankstations werden door onze bemiddeling verhuurd. Het leuke van deze verhuur is dat wij alles doen. Van het in de markt zetten van het tankstation tot het onderhandelen, het sluiten van de overeenkomst en de uiteindelijke exploitatieoverdracht. Het huurprijsniveau is ondanks de onzekerheden in de markt absoluut niet minder geworden.

Ondernemers die uitstapjes maakten door een groot zelfstandig wascentrum aan te kopen of een eigen horecaformule op te bouwen mochten we ook met veel plezier bijstaan.

Een hoogtepunt was uiteraard de veiling van de huurrechten van snelweglocaties. Dit jaar hebben we onder meer de familie Kok hier van a tot z bij begeleid. Het uitbrengen van een bod van meer dan 26 miljoen euro geeft toch zeker een raar gevoel in de onderbuik. Na de winst van de veiling hebben we ook het verhuurtraject mogen verzorgen. Inmiddels is de locatie A4 omgekleurd en heeft de heropening plaatsgevonden.

Kortom.. we hebben niet stilgezeten dit gekke Coronajaar! Met veel bewondering kijken we naar de veerkracht van de ondernemers. Uiteraard was het in maart echt wel even spannend. Wat gaat de toekomst brengen? Banken gingen op slot en de olieprijs donderde in elkaar. Uiteindelijk zijn veel leden de lelijke Corona dans aardig ontsprongen. In het voorjaar steeg de marge per liter sterk als gevolg van een combinatie van een lage olieprijs en een niet te lage verkooprijs. Dit heeft het brandstofrendement behoorlijk gered. Ook de shop, food en wasomzet was goed.
Nu in de tweede lockdown zullen vanwege verslechtert sentiment, de wat hogere olieprijs, het slechtere weer en de vakantieperiode de resultaten zeker minder zijn. Waar de retailmarges in maart/april dikwijls boven de 30 cent zaten, koersen we momenteel rond de 23 a 24 cent. Over 2020 verwachten we een gemiddelde retailmarge van 25 cent op benzine en diesel. Hier moet dan de toeslag voor transport en merk nog af. De biotoeslag zit hierin al wel verwerkt. Als BETA zijn we trots dat het merendeel van de ondernemers nu op basis van de wereldmarktprijs inkoopt of een hiervan afgeleid systeem. Bij inkoop met een vaste korting op de adviesprijs was het leed echt niet te overzien.

Gek genoeg lijken de consumenten zich nu wat minder aan te trekken van de huidige lockdown maatregelen. Waar we in de eerste lockdown een halvering van het verkeer zagen zitten we nu op circa 20% minder. Het truckvolume blijft op peil al zie je wel afname in het weekend wegens het uitvallen van evenementen. In de randstad is de verkeersintensiteit drastisch afgenomen terwijl het regionaal meevalt. Mogelijk komt dat door het uitvallen van verkeer in de randstad van groot zakelijke bedrijven en overheid. Uiteraard hebben de locaties aan de snelweg meer last van de uitval van zakelijk verkeer. Enerzijds door lagere brandstofverkoop en anderzijds door minder foodverkoop.

Toekomst
Hoe het nieuwe normaal straks wordt is lastig te voorspellen. Hopelijk houden we de groei in het foodassortiment vast. De toenemende kwaliteit van ons assortiment is opgevallen. Het thuiswerken zal op een hoger niveau blijven dan voor het Corona tijdperk.  Als het recreatief gebruik van de auto toeneemt, als gevolg van het vermijden van vliegtuigen en openbaar vervoer, dan kan de vraaguitval door thuiswerken weer wat gecompenseerd worden. Ook hebben we weer geleerd dat bij minder volume de marge per liter toeneemt. In alle plannen hadden we al te maken met onzekerheden op het gebied van het al dan niet verbieden van verkoop van tabak en de effecten van de energietransitie. Hier kwam dit jaar dus plotseling het effect van een 1,5 a 2 jaar durende pandemie, met veel reisbeperkingen en cultuuromslag, bij. Oftewel never a dull moment in onze branche. Gelukkig kwamen er hoopvolle signalen op het gebied van tabaksverkoop.

Mijn advies is stuur op de dingen die je weet en laat je voor de rest verrassen. Je weet dat de consument anno 2021 uit is op meer kwaliteit; richt je winkel daarop in. Je weet dat er steeds meer auto`s overschakelen van fossiel naar alternatieve brandstof. Zorg dat je klaar bent voor de shift in deze brandstofmix. We helpen daar graag bij. En boven alles staat dat je leuke, goede en gemotiveerde medewerkers aan je moet weten te binden. Deze maken echt het verschil. Wij kunnen dan ook niet anders adviseren dan dit “menselijke kapitaal” goed te laten trainen door middel van het eigen BETA opleidingsportaal dat in januari van start gaat: Power Up!

Met veel plezier en trots kijken we terug op 2020:
Trots dat we samen met onze leden de schouders er onder hebben gezet in dit jaar vol uitdagingen en met als beloning prachtige resultaten.
Plezier omdat mij altijd weer opvalt dat als het spannend wordt de ondernemers energieker worden en met een dosis goede zin ten strijden trekken.
En of het dit jaar de top 2000 heeft gehaald weet ik niet. Maar ik moet altijd, als ik aan mijn klanten denk, denken aan deze songtekst: when the going gets tough, the tough get going!

Ik wens jullie en geweldig en gezond 2021 en we staan jullie uiteraard ook in het nieuwe jaar weer graag met raad en daad bij!

Chris van der Straaten

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken