Foodkansen tijdens corona

Voor tankondernemers zijn het spannende tijden: het aantal liters is gehalveerd en daarmee is ook de omzet van de shop en de broodjescorner minimaal. Niemand weet wanneer de situatie weer veranderd, hoeveel men dan weer gaat reizen en hoe men buitenshuis gebruik gaat maken van eten & drinken. Deze periode vraagt om creatief ondernemerschap: wat kun je buiten de gebaande paden doen om je station vitaal te houden? Hoe kan je foodconcept daaraan bijdragen?

Walter Koot, eigenaar van Servicestation Koot bij Eemnes: ‘Het is een onzekere periode. Om zowel onze klanten als personeel te beschermen hebben wij in het begin al direct een keuze gemaakt. Vanuit dit oogpunt is de keuze gemaakt het contact met de klant zo kort mogelijk te houden en zo min mogelijk klanten tegelijk in de shop te hebben. Door deze aanpak ervaren onze klanten de klantvriendelijke aanpak zoals ze van ons gewend zijn. Er wordt minder getankt wat logisch is tevens wordt er minder gebruik gemaakt van onze broodjescorner. Aan de andere kant wordt er veel meer gewassen in onze wasstraten en doe-het-zelf wasboxen! Deze diversiteit en klantvriendelijke aanpak zullen ons helpen in de periode van herstel!’

Puck Wilbers, managing partner bij HTC Advies:Het is heel begrijpelijk dat paniek toeslaat, maar probeer het hoofd koel te houden en deze periode te gebruiken om straks sterker hieruit te komen. Wij geven je vijf tips voor creatief ondernemerschap!’

1. Optimaliseer je foodconcept
Nu het rustig is en personeel minder werk heeft, kun je investeren in een nieuwe menukaart, een nieuwe uitstraling en een betere indeling. Dit is de kans om klaar te zijn voor de nieuwe werkelijkheid als de wereld weer opstart! Belangrijk is om te bedenken: waar staat mijn bedrijf voor, waar staan wij om bekend? Stel deze kracht centraal in het concept. Ook is het van belang om goed te bedenken wie je gast is: een gevarieerd publiek dat elke dag anders is of veel lokale en vaste gasten? Met welke assortiment en welke uitstraling speel je het beste in op de behoefte van deze gast?

2. Pas je foodconcept aan op de nieuwe consument
Als de drukte straks weer toeneemt, zal 1,5 meter afstand een belangrijke uitdaging zijn in de shop en bij je foodconcept. Zorg voor dubbele rijvorming met markering voor voldoende afstand. Denk erover na hoe je dit klantvriendelijk kunt doen, niet met geel/zwart tape maar met graffiti art of tape met je logo. Zet schermen tussen tafeltjes en splits je statafel daarmee op. Daarnaast zal de consument meer dan ooit bewust zijn van de hygiëne. Werk met handschoenen, accepteer geen contant geld meer, zorg voor continu schoonmaken van de counter en tafels. Maak extra zichtbaar dat het personeel er continu mee bezig is. Besef ook dat schoonbeleving nog iets anders is dan daadwerkelijk schoon. Een counter kan super schoon zijn maar als de verf afgebladderd is, komt deze toch minder schoon over. Dus zorg ook voor een grote lenteschoonmaak en onderhoudsbeurt. Je krijgt tenslotte maar één keer de kans om een goede tweede indruk te maken.

3. Blijf zichtbaar
Zichtbaarheid van je foodconcept is juist nu heel belangrijk. Bij veel stations draait bijvoorbeeld de wasstraat goed door. Zorg dat juist bij de wasstraat dan een bord staat met een leuke koffie- of lunchdeal. Maar ook langs de weg kun je zorgen voor extra zichtbaarheid van de verse koffie to go. Blijf daarnaast in contact met je gasten via social media en zet acties op voor het thuisbezorgen van jullie gerechten. Maar ga ook alvast aan de slag met communicatie over hoe jullie je voorbereiden op de 1,5 meter maatschappij. Door je klanten daarin mee te nemen, blijven ze aangehaakt.

4. Financiën, tanden er in!
Nu de omzet minimaal is, heeft deze stap de hoogste prioriteit. Door je omzet goed in kaart te brengen, krijg je zicht op hoe je omzet tot stand komt en waar nog kansen liggen, bijvoorbeeld in bezorgen. Overweeg deze kansen te benutten, niet alleen nu we in de crisis zitten, maar ook daarna. Ook door je kosten goed na te lopen, kun je links en rechts wat snijden. Wat is de kostprijs van de broodjes? Hoe hoog zijn de personeelskosten van het foodconcept? Stel goede standaard werkwijzen op en kijk kritisch naar de arbeidsproductiviteit om straks gezonder uit deze situatie komen.

5. Mentaal fit
Bij je teamleden geeft de corona-crisis vanzelfsprekend de nodige onrust en onzekerheid. Om in verbinding met je mensen te blijven en ze vast te houden voor het vak, kun je in deze periode tegen geen of relatief lage kosten je team bijscholen én inspireren. Zo blijft het teamgevoel overeind én bied je de individuele teamleden afleiding en waardevolle ontspanning. Misschien kun je samen online webinars en masterclasses volgen en je teamleden motiveren om e-learnings – bijvoorbeeld op gebied van klantgericht werken of hygiëne – te gaan doen.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken