Creativiteit in tijden van onzekerheid

Vorige week werd er door Cora van Nieuwenhuizen, de minister van infrastructuur en waterstaat een beroep gedaan op de tankstations in Nederland in verband met een oproep van TLN (Transport en Logistiek Nederland), die constateerde namelijk grote problemen bij de vrachtwagenchauffeurs die van de ene op de andere dag nergens meer terecht konden. Onder normale omstandigheden zouden we als branche gevleid zijn door een dergelijk verzoek van de minister, daar was nu echter geen tijd voor en als branche hebben wij deze oproep direct opgepakt en overal in het land zijn stations druk in de weer om al hun klanten, inclusief de truckers zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Als vitale sector zijn we elke dag druk in de weer om er voor te zorgen dat andere vitale sectoren zichzelf en de benodigde goederen kunnen blijven vervoeren. Ondernemers zijn creatief, zeker als er problemen zijn. In deze coronacrisis is dat niet anders. Veel ondernemers beginnen met meer bezorging of afhalen en iedereen probeert zijn shop zo effectief mogelijk in te richten om in deze tijden een goede service aan haar klanten te kunnen bieden. Er komen veel innovatieve ideeën voort uit de beperkingen die er worden opgelegd om het virus te kunnen controleren. Hierbij mooie initiatieven van creatieve petrol ondernemers als Wim van Gorssel en Regina Schipper.

Wim laat chauffeurs vooraf bestellen, de Hollandse hap wordt bereidt door zijn vrouw Liduin en de maaltijd wordt afgehaald in de shop of bezorgd bij de truck op het eigen parkeerterrein van Shell Rilland. Omdat afhalen en bezorging dus nog wel nog steeds is toegestaan is dit een ideale oplossing om tóch gebruik te kunnen maken van uw bakery of keuken. Bovendien kunnen de truckers die dag en nacht in de weer zijn om heel Nederland van goederen te voorzien op deze manier toch nog genieten van een fatsoenlijke maaltijd, al is het dan in de truck.

Niet alleen de tankstationbranche heeft te maken met grote terugloop van omzet, veel horecabedrijven hebben noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Hierdoor kunnen leveranciers hun producten niet kwijt en moeten er oplossingen worden gezocht. Zo hebben bijvoorbeeld groothandels Sligro en Makro hun deuren geopend voor particulieren en geven bloementelers hun bloemen gratis weg om ze niet te hoeven weggooien.

Het is rustig in de stations van Schipper Tankstations in Rotterdam en Capelle aan den IJssel. Toch is Regina Schipper niet bij de pakken gaan neerzitten: zij presenteert groente en fruit van een lokale teler op het Shell-station in Capelle aan den IJssel. “De teler is een kennis, hij kon door de coronacrisis nergens heen met zijn groenten en fruit. Toen hebben dit bedacht. Ik vond dat eigenlijk wel passend: groenten en fruit behoren toch tot de eerste levensbehoefte van mensen. En omdat mensen zijn gaan hamsteren, en supers daardoor kampten met lege schappen, was het ook min of meer in het maatschappelijke belang dat wij deze actie hebben opgetuigd”.
Andere feelgood acties zoals korting op autohuur voor medewerkers in de zorg bij Gecu Auto Totaal Service in Culemborg en broodjes bestellen via de Trumpi-app en afhalen bij de geïmproviseerd drive-thru van Nandor Trumpi in Breda leest u in Move On Magazine Digitaal dat u rond 6 april in uw mailbox ontvangt.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken