Tankstations de beste plek voor snelladers

Tankstations zijn de energielocaties van de toekomst! Dat wil BETA duidelijk naar buiten communiceren. En dat is ook de boodschap die BETA iedere keer opnieuw overbrengt aan de politici in de Tweede Kamer. Door een nieuwe EU-richtlijn dreigt er straks een overdaad aan laadpalen te komen op parkeerplaatsen. Detailhandel Nederland waarschuwt dat na implementatie van de richtlijn in de Nederlandse wet er bijvoorbeeld op elke 10 parkeerplaatsen één laadpaal moet komen en dan dreigen er weer lege laadpaalplekken terwijl de automobilist zonder elektrische auto geen parkeerplek kan vinden. Dat geeft ergernis. Maar dat hoeft volgens BETA niet.

Opladen
Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zijn er nu zo’n 35.000 (semi-)openbare laadpunten, waaronder slechts een kleine duizend snelladers, en 80.000 particuliere aansluitingen. Tankstation hebben of plannen snelladers en kunnen daardoor snel voldoen aan de vraag naar elektrisch opladen terwijl zij ook de ruimte al hebben om in een stad aan de parkeerruimte tijdens het laden te voldoen. Veel tankstation ondernemers bereiden zich hier op voor en BETA ook. Tijdens het opladen biedt een tankstation tenslotte voldoende ruimte om even te werken, te relaxen met een kop koffie of om andere zaken te regelen (wasmachines, stomerij, dogwash,afhaalplek voor pakjes en winkel voor boodschappen of afhaalmaaltijden). Kortom, een ideale plek voor de moderne elektrisch tankende klant en consument.

Overleg
Snelladers zijn voor winkels niet te betalen en alleen rendabel nog voor tankstationondernemers of commerciële partij. Daarom pleit BETA voor meer overleg met gemeenten en andere instanties om de plaatsing bij tankstation te stimuleren. Vandaar ook het overleg in Den Haag waar Wim van Gorsel en Tim Schoenmakers namens BETA aanwezig waren over de toekomst van elektrisch rijden in de vier grootste gemeentes van ons land (de G4: Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Amsterdam). Alle vertegenwoordigers in de ‘keten’ zaten aan tafel, van de producenten van auto’s tot de leveranciers van laadpalen. Maar ook bijvoorbeeld Fastned, de netbeheerders en Pitpoint praatten mee. Eén van de aspecten die echter nog steeds volledig onderbelicht bleek, was de positie van tankstations in het geheel.
Vanuit BETA hebben we uitgelegd dat er een Nederland al een heel groot netwerk is van energielocaties, dat bovendien zeer geschikt is voor de toekomst. Dat zijn wij namelijk, de tankstations. Op welke energiebron men ook gaan rijden – welke energiemix het ook wordt – tankstations liggen al op goed bereikbare locaties door het hele land. Als zelfstandig tankstationondernemers hebben wij enkel een lange termijn visie voor onze bedrijven, en gaat het er niet om dat we per se benzine of diesel verkopen. Dat kan naast fossiel ook waterstof zijn, een snellaadpaal of een accuwisselstation. We hebben daarom duidelijk de oproep gedaan aan de gemeentes om proactief rekening te houden met tankstations in hun beleid.

Duurzame mobiliteit
BETA heeft zich ook aangemeld voor het festival ‘Move up’, hét congres van dit jaar over duurzame mobiliteit georganiseerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op 31 mei. Het festival brengt partijen bijeen die met elkaar de grote uitdagingen van het verduurzamen van onze mobiliteit aan willen gaan. Aan het eind van de dag wordt er in aanwezigheid van onder andere Staatssecretaris Stientje van Veldhoven het Aanvalsplan Mobiliteit ondertekend: het plan om vanuit de mobiliteitssector bij te dragen aan het Klimaatakkoord. Daar wil BETA bij zijn en aan meedoen voor de achterban (de energieleveranciers van de toekomst dus).

En heeft u zelf al eens nagedacht over het uitbreiden van uw aanbod met duurzame alternatieven? Grote kans dat men er binnen uw gemeente actief mee bezig is, en mogelijk ook kan helpen bij het rondrekenen van uw business case. Informeer daar eens naar! Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u uiteraard bellen met secretariaat om eens van gedachten te wisselen. Belt u dan met het secretariaat met Tim, Lisanne of Chris.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken