Reactie PaySquare op onrechtmatige kostenverhoging

Een aantal weken terug maakten wij melding van een plotselinge kostenverhoging van creditcardverwerker PaySquare. Zij maakten bekend vanaf 2018 een zogeheten Service Compliancy Fee in te stellen om een gedeelte van hun vaste kosten te voldoen. Volgens BETA is dit in strijd met de regelgeving op het gebied van betalingsverkeer, die er juist voor bedoeld is om plotselinge verhogingen van transactietarieven te voorkomen. Wij hebben dit aangegeven aan onze koepelorganisatie Detailhandel Nederland die daarop deze brief gestuurd heeft. Vandaag ontvingen wij de reactie van PaySquare. Kort gezegd beroept men zich op de Algemene Voorwaarden, en het recht dat men op basis van die voorwaarden heeft om eenzijdig aanpassingen door te voeren in de kostenstructuur. Uiteraard zijn wij het met dit antwoord niet eens. De gedachte achter de nieuwe (Europese) regels die gaan gelden, is nu juist dat kostenberekeningen door winkeliers niet zomaar doorberekend kunnen worden aan de klant. Dit systeem zou uiteraard niet werken als uw creditcardverwerker dit wel zomaar kan doen. We houden u op de hoogte van de vervolgstappen!

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken