ID-check voor klanten leidt nog steeds tot agressie

De boete op geen ID vragen bij tabaksverkoop is hoog. Er moeten heel wat extra sigaretten verkocht worden om die boete weer terug te verdienen. De reactie van sommige klanten maakt het voor de medewerkers echter niet makkelijker om naar een idee te vragen. De gang van zaken bij een tankstation in het zuiden van het land is tekenend voor de problemen die medewerkers van tankstations ondervinden. Lisanne Henneveld: “Een tankstationondernemer vertelde mij dat er een jonge dame binnenkwam zonder ID om twee pakjes sigaretten te kopen. Na weigering van verkoop van tabak aan haar door een medewerker kwam de schoonvader binnen om hetzelfde merk sigaretten in dezelfde hoeveelheid te kopen. De medewerker weigerde dit omdat hij niet zeker wist of kon weten dat er geen sprake was van weder verstrekking aan een minderjarige.

De man werd furieus en zei dat hij de schoonvader van het meisje was en dat hij haar expres had gestuurd om sigaretten te kopen omdat hij slecht ter been was. De sigaretten waren volgens zijn zeggen voor hem bestemd. Maar de medewerker zei dat hij geen sigaretten kon meegeven zonder de ID van het meisje te checken. De man werd erg boos en startte een discussie. De andere klanten begonnen zich er ook mee te bemoeien en zeiden hiervoor geen tijd te hebben. Zo werd de situatie zeer onaangenaam.”

Het BETA-secretariaat is op de hoogte van dit soort problemen, onlangs vroegen wij hier wederom aandacht voor in De Telegraaf. Lisanne: “De man wilde dat de politie gebeld werd en dat werd door een andere medewerker gedaan. De man vertrok toen. Toen de politie arriveerde en de situatie werd uitgelegd gaf de politie echter aan de man wel te begrijpen. De ondernemer voelde dat als zeer onterecht. Tenslotte is de wet nu eenmaal zo en hebben de ondernemer als ook de medewerkers de plicht op bovenstaande wijze te handelen. Ik adviseer dan ook altijd er op te staan in geval van twijfel toch de ID te checken van de klant in geval van tabaksverkoop. Het risico op boetes is te groot en als ondernemer wil je dat de medewerkers zich aan de wet houden.”

Deze week is ook de campagne “NIX zonder ID” begonnen. Bovenstaand incident geeft maar weer aan hoe belangrijk een goede voorlichting aan de consument is. Heeft u daar nog vragen over, neem dan contact op met het secretariaat of mail naar lisanne@eendrachtbv.nl

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken