Het tankstation als “third place”: een uitdaging voor u als ondernemer

Tijden veranderen. Inwoners van de grote stad vieren steeds vaker hun verjaardag in de kroeg. Thuiswerken betekent evengoed de laptop meenemen naar een coworking space of koffiezaak. En een modern wegrestaurant of tankstation is de perfecte plek voor een snelle meeting. Hoe ontstaan deze third places en wat betekent dit voor de tankstationondernemer?

Ondernemers in de foodservice en foodretail merken al een aantal jaren dat de traditionele eetmomenten verdwijnen. Eten doen we niet langer in het vaste patroon een keer ’s morgens, een keer ’s middags en een keer ‘s avonds. De gemiddelde Nederlander eet inmiddels minimaal vijfmaal per dag. Ook de grenzen tussen werktijd en vrije tijd vervagen: we gaan bijvoorbeeld steeds vaker tussen het werken door een uurtje sporten. Verder denken we niet meer in traditionele plekken: we brengen vrije tijd ook buiten ons huis, onze first place, door en werken niet altijd op een vaste werkplek, onze second place. En zo ontstaan third places, waar de consument eet, werkt, geniet, ontmoet en ontspant waar en wanneer hem dit past. En hij beweegt zich te allen tijde flexibel tussen alle verschillende places.

Bewustwording
Puck Wilbers, adviseur bij HTC Advies geeft haar mening over third places: ‘Nee, als horecaondernemer hoef je niet direct je zaak te veranderen, maar wees je er wel van bewust dat de gast anno 2018 anders denkt, zich anders beweegt en daardoor anders zijn geld uitgeeft. Als tankstationondernemer is het heel belangrijk jezelf de vraag te stellen welke behoeften jouw gasten hebben als het gaat om eten en drinken. Gasten zoeken veel minder vaak een restaurant op om enkel uit eten te gaan. Men eet of drinkt wat buitenshuis omdat een tankstation bijvoorbeeld op de route is naar een volgende afspraak. Of omdat het zo’n fijne plek is om even te werken of om bij te kletsen met een bekende.’ Een langere verblijftijd vergt een andere inrichting van het tankstation. Niet de traditionele tankstation inrichter moet hierbij in de arm genomen worden maar een horecaspecialist.

Kleine veranderingen
Volgens Chris van der Straaten van BETA kunnen kleine veranderingen al zorgen voor grote impact. ‘Zorg ervoor dat jouw tankstation de ideale plek is om te werken of te ontspannen. Durf hierin keuzes te maken. Een fijne werkplek vraagt bijvoorbeeld om voldoende stopcontacten en goede wifi. En een ruime tafel voor je laptop.’

De foodservice & hospitality experts van HTC Advies begeleiden sinds 1978 organisaties bij vraagstukken op gebied van eten, drinken en verblijven. Neem contact op met BETA voor meer informatie. Dat kan via chris@eendrachtbv.nl of 010 – 411 11 80.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken