Grote brand met LPG transportauto voorkomen

De door de LPG branche getroffen veiligheidsmaatregelen omtrent het vervoer van LPG in Nederland blijken goed te werken. Bij een ongeluk afgelopen maandag op de A27 waarbij er brand op een LPG tankwagen ontstond, kon het vuur door o.a. de hittewerende coating op de LPG tank zonder ontploffing geblust worden.

Maandagmorgen rond vijf uur hoorde de chauffeur van de betreffende LPG tankwagen een knal en bracht zijn voertuig op de vluchtstrook tot stilstand. Vervolgens constateerde hij een klapband en een beginnende brand bij een van de assen. Hij trachtte deze brand met een brandblusapparaat te bestrijden. Toen de brandblusser leeg was kwamen de vlammen terug en belde hij om kwart over vijf de hulpdiensten. De snelweg werd vervolgens afgesloten vanwege de hulpverlening in beide richtingen.

Na aankomst van de brandweer was de brand in een kwartier geblust. Hierna werd de A27 in zuidelijke richting weer vrijgegeven. Terwijl de tankauto gereed gemaakt werd voor berging, werden eveneens enkele rijstroken van de A27 in noordelijke richting weer geopend. De tankauto is op eigen kracht onder begeleiding naar een terrein van Rijkswaterstaat getransporteerd. Op het terrein van Rijkswaterstaat werd de inhoud van de tankwagen overgepompt onder begeleiding van transporteur en de IL&T (Inspectie Leefomgeving en Transport). Aansluitend zal de lege oplegger afgevoerd worden voor onderzoek naar de oorzaak van dit incident, want de exacte oorzaak is nu nog niet bekend.

Lisanne Henneveld: “Uit dit verslag blijkt duidelijk dat de veiligheidsprocedures werken in geval van een calamiteit of brand op een LPG-tankwagen. Een klapband of iets dergelijks zal altijd een mogelijkheid zijn maar door de aangebrachte hittewerende coating op de tankauto is een BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion) met 75 minuten vertraagd. Daardoor is de hulpverlening in staat om op tijd aanwezig te zijn en een brand te blussen en explosies te voorkomen. BETA is jarenlang bij dit LPG dossier betrokken geweest en heeft veel tijd en moeite besteed aan het veiliger maken van de verkoop en het transport van LPG. LPG is voor onze branche altijd nog een belangrijke motorbrandstof die ook nog eens zeer milieuvriendelijk is. Ik ben blij dat de hittewerende coating waarvoor ik namens BETA aan een NTA (Nederlandse technische afspraak) bij de NEN heb meegewerkt, nu zijn nut heeft bewezen.”

 

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken