Carwashproblemen door moderne auto’s?

Heeft u ook weleens te maken gehad met een auto die plotseling stopt in uw carwash? Hoe kan dat, vraagt u zich af? Wat ging er fout? Daar is door de International Carwash Association (ICA), een soort internationale belangenvereniging voor autowasbedrijven, onderzoek naar gedaan door een enquête onder 250 leden.

Antiblokkeringssysteem
Het blijkt nu dat het anti-collison-system, dat juist voor moet zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, in de carwash voor problemen zorgt. Het anti-botsingssysteem kan er namelijk voor zorgen dat een auto automatisch stopt in de wasstraat. Er kunnen ongelukken plaatsvinden wanneer dit na het gedeelte met shampoo gebeurt omdat de rollers dan namelijk glad zijn door de zeep. Dat zorgt ervoor dat de rollers onder de geblokkeerde auto heen slippen en de auto dan op zijn laats blijft terwijl de band door blijft rollen. De auto achter het geblokkeerde voertuig kan dan tegen zijn voorganger botsen.

Enquête
Volgens de gehouden enquête ervaart 38% van de ICA-leden problemen wanneer het voertuig een antibotsingsysteem heeft. 39% Heeft problemen in de carwash met een stop/startprobleem volgens het onderzoek, dat gehouden werd door Schwartz Advisors. Moderne auto’s kunnen volgens Schwartz voor veel problemen zorgen.

Ook bleek dat er bij de meer luxe carwashes met een interieurservice voorafgaand aan het wassen, een ander praktisch probleem kan ontstaan. De betreffende auto wordt dan gestofzuigd terwijl deze rolt naar het wasgedeelte. Echter, sommige auto’s kunnen niet in Neutraal rollen als de deur geopend is. Daarom moet dan de auto apart gepoetst worden nadat deze gewassen is. Niet handig, kostbaar en tijdrovend.

Oplossing
Meestal gebeurt het bovenstaande de als de bestuurder niet in de auto zit en zal deze het zogenaamde ADAS-systeem van te voren moeten uitschakelen. De meeste bestuurders hebben helaas geen flauw idee hoe dat moet en niet iedereen heeft de handleiding bij zich. Daarnaast is het opzoeken heel stressvol vanwege de andere auto’s die daarachter in de rij staan opgesteld. Daarom worden vaak medewerkers achter het stuur gezet. Inefficiënt en duur.

Maar ook auto’s die, wanneer ze in hun vrij staan niet vooruit rollen, kunnen problemen geven. Dan moeten er ook weer medewerker mee om zorg te dragen dat de auto vooruit komt door steeds kort op de rem te drukken opdat de motor geactiveerd blijft. Ook automatische ruitenwissers blijven nog steeds voor grote problemen zorgen en 79% van de ICA-leden gaf aan dat deze ruitenwissers beschadigd werden.

Advies
Bij navraag door BETA bleken er nog niet veel ongelukken als boven bekend. Maar naarmate er meer auto’s met dit systeem uitgerust zullen worden, kan het wel een probleem gaan worden. Waar wel vaak problemen mee zijn, is met de automatische handrem. Bij steeds meer auto’s gaat de handrem automatisch erop zodra de motor uitgezet wordt. Ondanks dat aangegeven wordt dat de motor aan moet blijven, zetten mensen regelmatig de auto uit zodra ze op de band staan. De handrem gaat erop waardoor de rollen onder het wiel door gaan. Ook gaan sommige auto’s na 1 of 2 minuten op de handrem.

In dat geval zitten ze midden in het was proces, gaat de rol onder de auto door en komt – wanneer het druk is- de achterliggende auto tegen de auto aan.

Alle automakers zouden daarom informatie moeten geven op een online informatie-platform. Ook zou per auto een speciale standaard aanpak voor alle carwashes opgesteld kunnen worden er zouden weer systemen moeten komen waardoor de auto zelf weet wanneer hij in de carwash is en tijdelijk de probleem-systemen uitschakelt. Zover is het in Nederland echter nog lang niet helaas.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, mailt u dan naar lisanne@eendrachtbv.nl of bel met het secretariaat op 010-4 11 11 80

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken