Waarom wéér auto’s subsidieren in plaats van snellaadpalen?

Als u denkt dat de overgang van fossiel naar waterstof en elektrisch niet zo’n vaart zal lopen, dan heeft u het mis. Gisteravond werd een deel van de plannen bekend die aan de mobiliteitstafel zijn gemaakt. Aan die tafel zitten een beperkt aantal partijen uit de mobiliteitssector die met het ministerie ‘onderhandelen’ over de invulling van het mobiliteitsvraagstuk als onderdeel van het Klimaatakkoord. Tankstations worden vooralsnog niet genoemd, wel komt er (opnieuw) een subsidie voor elektrische auto’s. Dit keer in de vorm van een aanschafsubsidie voor emissieloze voertuigen. Met korting een elektrische auto kopen dus. En dat kan vanaf 2021, zoals het er nu naar uitziet. Bovendien wordt de accijns op diesel en benzine ook nog eens verhoogd.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit me behoorlijk verbaast, zeker gezien alle gesprekken die wij als BETA de laatste maanden gevoerd hebben over de energietransitie. Wij hebben een partnership met Rabobank en zij gaan in hun berekeningen uit van een omslagpunt elektrisch-fossiel rond 2022. Zonder subsidie! Met andere woorden: de total cost of ownership van een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof is vanaf 2022 ongeveer hetzelfde, simpelweg door een efficiëntere productie van e-voertuigen waardoor de aanschafwaarde naar beneden gaat. Waarom is het dan noodzakelijk om nog een keer extra subsidie verstrekken? Ik begrijp er helemaal niks van.

Die auto’s moeten straks ook allemaal opgeladen worden en het laagspanningsnet in woonwijken is niet berekend op de extra piekbelasting die dit op gaat leveren. Dat betekent dus dat als je thuis komt na een lange werkdag en je auto inplugt, deze niet gegarandeerd opgeladen is. Het hangt er maar net vanaf hoeveel stroom er beschikbaar is. Hoe meer voertuigen aan de lader hangen des te minder stroom. Denk maar een kraan die je vol opendraait en die dan alleen een beetje druppelt.

Kortom: om de grenzeloze ambities van onze overheid te halen, is een netwerk van snellaadpalen noodzakelijk. Uw tankstationlocaties zijn daar de perfecte plek voor, want vaak bent u al grootverbruiker en zijn de infrastructurele aanpassingen gering. Maar zo’n paal kost nog steeds flink geld en op dit moment betaalt zich dat nog niet terug. Waarom wordt een deel van het subsidiegeld dat nu naar de berijder gaat niet gewoon geïnvesteerd in het netwerk? U kunt dat dan gebruiken om te investeren in snellaadpalen om de aanloopperiode te overbruggen. Namens BETA verspreiden we deze boodschap al het hele jaar, en daar zullen we mee door blijven gaan.


BETA Energie – zelfstandige tankstationondernemers hebben hét landelijke energienetwerk van de toekomst. Of het nu om elektriciteit, waterstof of cng gaat: de perfecte locaties om de automobilist straks optimaal te blijven bedienen zijn er al. BETA slaat een brug en helpt ondernemers om samen met de overheid de energietransitie te realiseren.

Daarom bent u BETA-lid

  • Direct en praktisch advies door uw eigen tankstationspecialisten
  • Regionale en informele bijeenkomsten met collega’s
  • Cao maatwerk; een betaalbare branche cao
  • Altijd als eerste op de hoogte van actuele branchezaken